nieuws

Londen krijgt waterstofstations

Home

Air Product laat weten dat ze in de Britse hoofdstad een netwerk van tankstations voor waterstof mogen aanleggen. Daarmee wil Londen zich voorbereiden op de komst van brandstofcelauto’s. Hyundai zou een van de leveranciers zijn die de bijpassende auto’s gaat leveren.

Londen krijgt waterstofstations

Toen allerlei Europese landen nog over elkaar heen vielen om de leidende natie te worden bij de invoering van elektrisch rijden, koos de Britse regering al een andere weg. Zij wilde leidend worden op het gebied van brandstofcellen als energiebron, vanuit het idee dat na elektrisch rijden op accu’s de brandstofcel als energiebron zal komen.

Olympische taxi’s

Hierbij konden de Britten zich baseren op de uit 2009 daterende belofte van een reeks grote autofabrikanten dat ze vanaf 2015 auto’s met brandstofcellen in productie zullen nemen.
Er wordt in Engeland ook al heel wat ontwikkeld aan brandstofcelsystemen. Recent berichtten we over Intelligent Energy en hun samenwerking met Suzuki om in Japan brandstofcellen te gaan produceren.
Zij zorgden ook voor typisch Londense taxi’s op brandstofcellen, die als een soort demoproject werden ingezet bij de Olympische Spelen. Daarnaast komt nu Revolve Technologies in beeld, die distributietrucks op brandstofcellen bouwt.

Vier tankstations

Brandstofcellen werken op waterstofgas (en lucht), dus moet er waterstof getankt kunnen worden. Air Products levert dat waterstof. Er was al een tankstation op de luchthaven Heathrow, en bij Transport for London in Stratford.
In de buurt van Londen beschikt het onafhankelijke testcomplex Millbrook ook over een tankgelegenheid, die openbaar toegankelijk wordt gemaakt. Een consortium, waartoe Air Product behoort, zal een vierde tankstation bouwen. Al die stations moeten waterstof op 700 bar druk kunnen leveren, waar nu ook nog deels met 350 bar wordt gewerkt.

Hyundai nu in productie

Zo’n vaart loopt het dus nog niet, als het ‘netwerk’ in en om Londen bestaat uit vier tankstations. Maar het sluit wel aan bij de snelheid waarmee auto’s beschikbaar komen die daar kunnen tanken.
De auto-industrie houdt nog een slag om de arm of ze werkelijk vanaf 2015 brandstofcelauto’s in serieproductie kunnen en willen brengen. Ze zijn er wel mee bezig, getuige bijvoorbeeld ook de samenwerking van BMW en Toyota die begin dit jaar werd aangekondigd. Met name ook omdat BMW brandstofceltechniek van Toyota wil leren.
Zodoende heeft Korea de aftrap kunnen nemen. Bij Hyundai zijn de eerste ix35 Fuel Cell modellen van de band gelopen. Maar levering aan consumenten begint ‘na 2015′. De eerste series brandstofcelauto’s gaan naar stedelijke overheden in Denemarken en Zweden. Londen wordt (nog) niet genoemd.

Reageer op dit artikel