nieuws

Derde leven voor Detroit Electric auto’s?

Home

Opnieuw laat het Amerikaanse merk Detroit Electric weten herrezen te zijn. Dat deden ze ook al in 2008, maar al snel werd het doodstil. Nu is het merk terug met een hoofdkantoor in Detroit, volgende maand zou de eerste auto gepresenteerd moeten worden. En er belooft nog veel meer te komen.

Derde leven voor Detroit Electric auto’s?

Oorspronkelijk stamt Detroit Electric uit het begin van de vorige eeuw. Zoals de naam al zegt, is het bedrijf gevestigd in Detroit, en gespecialiseerd in elektrische aandrijving. Albert Lam, afkomstig van het Britse Lotus, verwierf de merkrechten en liet Detroit Electric in 2008 herleven. Waarop ECE in Lochem, gelieerd aan de Lotus import, meteen inhaakte en ook nu nog deelneemt in het project.

Toch niet uit Maleisië

We meenden dat Detroit Electric  – net als een jaar of negentig geleden – weer van de aardbodem verdwenen was. Er werd ooit grootscheeps aangekondigd dat een deal was gemaakt met het Maleisische Proton, toen nog eigenaar van Lotus. Maar daar kwam niets van terecht. De bedoeling was elektrische Protons te gaan maken in Maleisië, waarbij Electric Cars Europe importeur zou zijn. Onder leiding van Albert Lam had Detroit Electric met name een elektrische aandrijflijn uitgewerkt. Bij ECE stonden de modellen waarin die moest komen al op de website, compleet met een prijs erbij. Alleen kwamen de auto’s er nooit.

Debuut in Shanghai

Nu moet in april een ‘exclusieve sportwagen’ worden onthuld, die zijn publieksdebuut wat later die maand zal maken op de internationale autoshow van Shanghai. Ook wordt daarbij naar verluidt een ‘opzienbarende aankondiging’ gedaan over samenwerking met een grote autofabrikant.
Het sportmodel moet in een oplaag van 2500 per jaar gebouwd gaan worden, vanaf de zomer. In levering naar Europa is al voorzien. Eind 2014 zouden er nog twee ‘high performance’ elektrische auto’s in productie moeten komen. Er is ook sprake van sedans, in de traditie van het merk alles met een puur elektrische aandrijving.

Reageer op dit artikel