nieuws

TopMec brengt technische data waar die hoort: bij de autotechnicus

Home

“TopMec is de missing link tussen monteur, werkplaatschef en de receptie van een autobedrijf”, zegt Van Heck-directeur Johan van der Hoeven. Ronkende woorden. Maar eerlijk is eerlijk, werkplaats-app TopMec is een impuls voor de efficiency in het autobedrijf. Het geheim van TopMec? De werkplaatsinfo komt daar beschikbaar waar dat hoort: bij de autotechnicus.

TopMec brengt technische data waar die hoort: bij de autotechnicus

Hoe ziet het werkproces in de werkplaats eruit? Klant en receptionist spreken af dat de auto binnenkomt voor onderhoud. Via de werkplaatschef ontvangt de autotechnicus de werkorder en stelt diagnose. Hij stelt vast dat het vreemde geluid dat de klant hoorde afkomstig is van het linkervoorwiellager.

Koffie drinken

Juist, om de klacht te verhelpen moet er een onderdeel besteld worden. En dus laat de autotechnicus zijn brug in de steek en stapt naar het kantoortje van de werkplaatschef. Die zit net met een klant aan de telefoon. Dus haalt de autotechnicus maar even koffie. Als de chef eindelijk neerlegt, is de koffie al lang en breed op. Jammer, hier gaat kostbare tijd verloren.

Meer tijdverlies

De chef bestelt het wiellager. En omdat de grossier veel keer per dag bezorgt, is het al in huis voor de autotechnicus de rest van het onderhoud heeft voltooid. Heel mooi. Wel jammer, dat het niet het goede wiellager is. Van de twee typen die op dit model gebruikt worden heeft de chef precies de verkeerde besteld. Hm, vervelend. Deze moet terug en de chef bestelt het andere type. Hier gaat opnieuw tijd verloren.

Tablet pc op de gereedschapskar

Hoe je dat tijdverlies voorkomt? “Door de autotechnicus meer zelfstandigheid te geven”, zegt Van Heck. En die zelfstandigheid krijgt hij met een tablet pc op zijn gereedschapskar en de TopMec-app.

Voertuigspecifieke info

Die app geeft hem razendsnel toegang tot alle data die hij nodig heeft. Hij toetst het kenteken in en de auto is geïdentificeerd. Het onderhoudsschema is direct beschikbaar zodat de autotechnicus weet wat voor beurt bij deze kilometerstand en leeftijd nodig is. En hij heeft meteen de voertuigspecifieke checklist voor die beurt op zijn scherm. Belangrijk, want een standaard checklist voldoet allang niet meer bij moderne auto’s.

Recalls en modificaties

Met een druk op de knop heeft de autotechnicus bovendien een uitvoerige reparatiehandleiding voor bijvoorbeeld de vervanging van de distributieriem erbij. En hij ziet meteen de laatste recalls en modificaties. Ook heel praktisch. Bij het oprijden van de brug merkte de autotechnicus dat de auto lastig schakelde. Voorheen had hij tegen de werkplaatschef gezegd: “Ik twijfel aan de koppeling”. Met de TopMec-app ziet hij op het scherm dat er bij dit type auto een probleem is met een schakelvork. Symptoom: ‘Schakelprobleem’.

Inclusief AMT Reparatiewijzer

Natuurlijk is ook AMT Reparatiewijzer beschikbaar via de app. Dankzij die toevoeging staat de autotechnicus er bij het storingzoeken niet alleen voor. Met AMT Reparatiewijzer heeft hij de verzamelde praktijkervaring van talloze collega-autotechnici tot zijn beschikking.

Overzicht

Door het aanmaken van een werkorder in de app is in één oogopslag te zien wat er aan de auto moet gebeuren, welke onderdelen daarvoor nodig zijn en welke tijd de klus in beslag neemt. Overzicht houden over de noodzakelijke werkzaamheden is simpel op die manier.

Het juiste onderdeel

Oh ja, terug naar het defecte wiellager. TopMec geeft de autotechnicus direct toegang tot de onderdelencatalogus op mijngrossier.nl. Hij ziet dat er voor dit model twee types voorwiellagersets zijn en omdat hij naast de auto staat en dus het chassisnummer bij de hand heeft, weet hij welke hij in het virtuele boodschappenmandje moet doen.

Storingsvrije communicatie

Zonder dat de autotechnicus voor zijn deur koffie heeft moeten drinken, krijgt de werkplaatschef nu via de app alle gegevens die hij nodig heeft om een offerte te maken: de uit te voeren werkzaamheden, de werkplaatsuren en de onderdelenprijzen. Zo is het opmaken van de factuur straks ook een fluitje van een cent.

En Autotools?

Hé, maar wacht even, Van Heck bood toch al AutoTools? Daarmee beschikte het autobedrijf toch al over al die technische info? “Het bedrijf wel, maar de autotechnicus niet”, zegt Van Heck. “Die bereiken we niet met Autotools. En die bereiken we wel met de TopMec-app.”

Kost dat?

Van Heck weet dat omdat een kleine groep pilotbedrijven nu de eerste ervaringen heeft opgedaan met de app. De rest van de Nederlandse autobedrijven moet nog even geduld hebben. Van heck lanceert TopMec in september. Vanaf dat moment kunnen autobedrijven bij hun Van Heck-grossier een jaarabonnement afsluiten voor € 399,-. Daarmee hebben alle tablets in de werkplaats toegang tot TopMec. Veel? Valt mee, met een paar bespaarde werkplaatsuurtjes is de app al terugverdiend.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Waarom TopMec? De autotechnicus en zijn chef in deze video maken het duidelijk.

Hoe TopMec werkt? Ontdek het in deze video.

Reageer op dit artikel