nieuws

Samenwerking BMW en Toyota nauwer

Home

Nadat afgelopen december een eerste voornemen tot gezamenlijke ontwikkeling van accu’s openbaar werd, hebben BMW en Toyota weer een volgende stap gezet. Er is een voornemen tot samenwerking op lange termijn, waarbij vier gebieden werden benoemd door topmannen Norbert Reithofer en Akio Toyoda. Het gaat over milieu en sportwagens.

Samenwerking BMW en Toyota nauwer

Concreet benoemden Reithofer en Toyoda ontwikkeling van brandstofcellen, lichtgewicht technieken, een sportwagen, en samenwerking bij elektrificatie van auto-aandrijving. Naast de al afgesproken gezamenlijke ontwikkeling van lithium-ion accutechniek.

Goede aanvulling

In zijn speech sprak Akio Toyoda vooral over sportief autorijden, waar hij veel van houdt. Leidend naar lof voor BMW als expert in het maken van sportieve auto’s. Die wil Toyota ook hebben, daarbij gaat BMW dus helpen.

In ruil waarvoor ze veel ontwikkel- en productiekosten kunnen delen met Toyota, en BMW in staat wordt niet al te dure sportmodellen te brengen. En meer geld overhoudt om te besteden aan de enorm dure ontwikkeling van het elektrische i-gamma.

In dat i-gamma gebruikt BMW superlicht koolstofvezelkunststof. Toyota is ook daarin sterk geïnteresseerd, al haalde Akio Toyoda dat niet zo naar voren. BMW verwacht veel van Toyota’s kennis in hybride- en elektromotortechniek, en de vergevorderde ontwikkeling van brandstofcelaandrijving.

Partnerruil

Begin dit jaar kondigden BMW en Toyota al aan dat diesels uit Duitsland vanaf 2014 in Japanse modellen komen. Op dat moment was er nog sprake dat BMW voor brandstofceltechniek te rade zou gaan bij General Motors.

Daarna kwam de mededeling dat GM, met name voor dochter Opel, gaat samenwerken met de PSA-groep. Tot ongenoegen van BMW, dat zijn samenwerking in motorontwikkeling met PSA nu in heroverweging heeft genomen.

De samenwerking in productie van onderdelen voor elektrische aandrijving met PSA zou gewoon doorgaan. Er blijft ook contact met GM, maar niet meer over brandstofcellen.

Het lijkt dus dat BMW zijn partnerschappen met PSA en GM op een laag pitje zet, ten gunste van veel meer samenwerking met Toyota. Terwijl GM en PSA nu juist tot elkaar zijn gekomen.

Samen overleven

Dit laat nog eens zien hoe ingewikkeld de zakelijke belangen liggen. Het is niet zo dat BMW nu ‘ruzie’ heeft met PSA, ze gebruiken nog steeds gezamenlijke motoren. Ook Toyota werkt samen met PSA, voor het kleinste model Aygo, parallel aan de Peugeot 107 en Citroën C1.

Anders kunnen Toyota en PSA die kleintjes nooit zo goedkoop aanbieden. Toyota verkoopt zijn hybridetechniek ook aan Mazda en Subaru. BMW blijft zijn kleinste motoren, mede voor MINI nodig, verkopen aan PSA want dat levert goed geld op.

Zo helpen autoconcerns elkaar te overleven, door kosten te delen en samen op grotere schaal te produceren. Alleen daarmee kan geld vrijgemaakt worden om alternatieve aandrijving met hybride, elektromotor en accu, of brandstofcel te ontwikkelen tegen enorm hoge aanloopkosten.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel