nieuws

Peugeot 301: nieuw model, nieuwe namen

Home

De autoshow van Parijs komend najaar werpt zijn schaduw al vooruit. Peugeot belooft de primeur van de 301 sedan, hun nieuwe ‘wereldauto’. Voor iedereen, behalve voor West-Europeanen. Wij gaan alleen merken dat Peugeot een nieuwe koers kiest in typeaanduidingen, die bij ons voortaan op 8 zullen eindigen. Waar staat eindcijfer 1 dan voor?

Peugeot 301: nieuw model, nieuwe namen

Het is duidelijk dat het PSA-concern, Peugeot/Citroën, sterk behoefte heeft aan groei. Te veel zijn beide merken nog afhankelijk van de Europese markt, en daar zit nu de klad in, weten we.

Daarom gaat PSA niet alleen allerlei samenwerkingen aan, zoals met Ford en BMW voor motoren en nu weer met Opel voor gezamenlijke modellen. Om kosten te drukken, en snel aan nieuwe modellen te kunnen komen. Hiernaast wordt de blik hoopvol gericht op opkomende markten, die allemaal met de 301 bediend gaan worden.

Nieuwe typestrategie

Deze compacte sedan zal gebouwd worden in Spanje, en is gebaseerd op de 208. Daarvan neemt hij de motoren over, zoals de nieuwe 1.2 driecilinder, en moderne elektronische systemen.

Het is een groter sedanmodel omdat vele niet-Europese markten dat veel liever hebben dan een compacte 3/5-deurs hatchback, zoals de 208. Alleen kwam Peugeot wat klem te zitten met de te gebruiken typenaam. 308 voor het grotere model kon niet, er is al een 308, en 208 past niet bij het flink afwijkend sedanmodel.

Daarom besloot Peugeot de typenamen over een andere boeg te gaan gooien. Sinds 1929 is de driecijfer code met 0 in het midden in gebruik, vanaf de 201. Het nieuwe idee is dat een oplopend laatste cijfer niet meer de modelgeneratie zal aanduiden.

De hoogst ontwikkelde modellen, zoals die voor West-Europa, blijven voortaan staan op eindcijfer 8. Eenvoudiger en goedkoper typen krijgen 1 op het eind. Het eerste cijfer duidt als vanouds het autoformaat aan.

En de nieuwe 408 dan?

Zo komen we dus op een 301 sedan: groter dan een 208, niet bedoeld voor de West-Europese markt. Eind dit jaar begint de verkoop in Turkije, daarna krijgen ook Griekenland, Rusland, centraal Europa, Afrika, Midden-Oosten en Zuid-Amerikaanse landen de 301 aangeboden.

Maar helemaal één lijn volgen in de nieuwe strategie doet Peugeot weer niet. Zeer recent kwam in Rusland al de eerste 408 van de band, ook een sedan. Weer een model dat wij niet te zien krijgen. Het is iets groter dan de 301, maar technisch minder modern.

Eigenlijk moet deze auto dus volgens de nieuwe inzichten 401 gaan heten. Maar ach, consequent was Peugeot al vaak niet. Neem de befaamde 404, opgevolgd door de 405. Waarna de 505 kwam, terwijl dat volgens het systeem 406 had moeten zijn. Voortaan bij ons dus altijd 8 op het eind maakt een eind aan dergelijke verwarring.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel