nieuws

Test World in aanbouw, testbaan Nardo verkocht

Home

Aan de ene kant worden autotechniek en platformen steeds verder gelijkgetrokken, aan de andere kant kunnen daarmee steeds meer modelvarianten worden gemaakt. Wat ook gebeurt, en ook al is de techniek dan universeel, elk modelletje moet toch een compleet testprogramma door. Vandaar dat nieuwe testbanen zo in trek zijn bij autobouwers?

Test World in aanbouw, testbaan Nardo verkocht

In elk geval hoopt de Finse onderneming Test World daarop. Komende zomer gaan ze bouwen in Ivalo, waar ze al testbanen hebben. Daarbij zal een Indoor Test World-centrum verrijzen, waar het hele jaar door wintertests uitgevoerd kunnen worden.

Testcapaciteit vergroten

De eerste bouwfase moet nog dit jaar af zijn, het hele complex dat de particuliere onderneming Test World in de zin heeft zal in 2015 voltooid worden. Er staat dan 30.000 vierkante meter ter beschikking, waarin ook ’s zomers wintertests gedaan kunnen worden.

Zo is in het noorden van Finland het testen van voertuigen een hele industrie aan het worden. Meestal is het vanzelf koud genoeg voor wintertests, maar blijkbaar duurt zelfs daar de winter nog niet lang genoeg op de reeks testcomplexen die er al is.

Of het moet zijn dat Test World hoopt dat de ontwikkelingsafdelingen van autobouwers ook hun toeleveranciers met zich meetrekken. Dat zou de vraag naar testfaciliteiten opschroeven, waarin de Indoor Test World dan mooi kan voorzien.

Porsche koopt Nardo-baan

Heel anders is het bij Porsche, waar de Engineering-afdeling die voor externe partijen ontwikkelt vanaf 1 mei eigenaar wordt van de befaamde Nardò testbaan in Italië. Ideaal, zegt Porsche, omdat heel het jaar door het weer zacht genoeg is om te kunnen testen.

Nu is Nardo nog een particuliere onderneming die de testfaciliteiten verhuurt. Porsche heeft een eigen testcomplex Weissach, maar dat is lang niet zo groot als Nardo. Ook kan Porsche als deel van de Volkswagen groep vast wel het enorme testcomplex bij Ehra-Lessien van VW gebruiken.

Maar dat ligt bij Wolfsburg in Noord-Duitsland, met minder mooi weer dan Zuid-Italië. Wel is de buitenbaan van Ehra-Lessien erg lang, zodat die werd gekozen om de topsnelheid van de Bugatti Veyron (ruim 400 km/h) te testen. Terwijl Nardo toch ook bekend is om zijn hogesnelheids kombaan van 12,5 km lang.

Veel ontwikkelingswerk gevraagd

Let wel, Porsche Engineering is niet de ontwikkelafdeling van Porsche, maar doet ontwikkel- en testwerk voor vele andere merken. Ze delen het Weissach-terrein met het sportwagenmerk. Ze krijgen nu voor zichzelf Nardo, “waar in drie ploegen zeven dagen per week het jaar door getest kan worden”.

De bedoeling en verwachting is dus dat de vraag naar ontwikkelwerk groeit, waar bedrijven als Test World en Porsche Engineering van willen profiteren.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel