nieuws

Mitsubishi stopt productie bij NedCar in Born

Home

Mitsubishi Motors stopt voor 2013 de productie van auto’s in Europa, inclusief de productie van auto’s bij NedCar in Born waar ongeveer 1500 mensen werkzaam zijn. Een woordvoerster van het bedrijf bevestigde maandag in Tokio dat “het nadelige zakenklimaat” Mitsubishi dwingt de productie te staken.

Mitsubishi stopt productie bij NedCar in Born

Nedcar is de grootste autofabriek van Nederland, waar momenteel nog de Mitsubishi Colt wordt gemaakt. NedCar had al eerder aangekondigd dat directeur Joost Govaarts het personeel maandagochtend duidelijkheid zal geven over de toekomst van het bedrijf.

Mitsubishi stelde een beslissing over de toekomst van NedCar eerder al enkele malen uit, tot ongenoegen van de in onzekerheid verkerende medewerkers en vakbonden. Daardoor hadden de medewerkers vorig jaar het werk meerdere malen neergelegd.

Het personeel van NedCar in Born is maandagmorgen naar huis gestuurd om daar het slechte nieuws van de sluiting van de autofabriek te verwerken. “We worden als grof vuil aan de kant gezet”, riep een boze werknemer bij de poort.

NedCar wil de fabriek in Born dit jaar gefaseerd sluiten. De vakbonden dringen aan op een verbetering van het sociaal plan en willen dat eigenaar Mitsubishi zich buigt over alternatieven. Dinsdag is er in de fabriek een actiebijeenkomst, kondigde FNV Bondgenoten aan.

Verschillende opties

NedCar heeft samen met de bonden de afgelopen jaren alles op alles gezet om nieuwe partijen te vinden voor de productie van auto’s in Born, maar tot nu toe zonder resultaat. Mitsubishi zegt “verschillende opties te overwegen” voor de fabriek, waaronder de verkoop aan een derde partij, aldus de woordvoerster.

Het operationele verlies van de Europese tak van het concern komt in het lopende boekjaar, dat loopt tot eind maart, naar verwachting uit op 22 miljard yen (221 miljoen euro). Desondanks gaat de verkoop van het merk Mitsubishi in Europa wel gewoon door. De auto’s zullen geleverd worden vanuit fabrieken in Japan of Thailand.

Doorstart onderzoeken

Minister Maxime Verhagen van Economische Zaken gaat zoeken naar overnamekandidaten voor NedCar en mogelijkheden bekijken voor een doorstart van de fabriek.

Verhagen gaat eind deze maand naar Japan om met de top van Mitsubishi te praten over verkoop van de fabriek. “De directeur buitenlandse productie van Mitsubishi heeft toegezegd NedCar, de fabriek en alle werknemers, voor een symbolische bedrag van 1 euro te willen verkopen aan een eventuele overnamekandidaat.” Dat zou Mitsubishi in elk geval de kosten van een sociaal plan besparen.

Verhagen noemt het “bijzonder teleurstellend” dat Mitsubishi er niet van was te overtuigen de productie na dit jaar voort te zetten. “De mensen van NedCar verkeren al heel lang in onzekerheid. Dit is natuurlijk een klap. Dat heb ik vanochtend ook gezegd tegen de directeur buitenlandse productie van Mitsubishi, die in Nederland is”, aldus Verhagen.

Van DAF naar Mitsubishi

● Het huidige NedCar begon in 1967 als gloednieuwe fabriek van DAF voor de productie van personenauto’s, in Born opgetuigd ter compensatie van de mijnsluitingen. Sindsdien zijn in Born meer dan 4,5 miljoen auto’s geproduceerd en 18 nieuwe modellen geïntroduceerd.

● In 1975 neemt Volvo DAF-personenauto’s over. Een kwart blijft eigendom van de overheid. De fabriek heet voortaan Volvo Car BV.

● Eind jaren 80 wordt het idee geboren om in één fabriek auto’s voor twee merken te bouwen, met hetzelfde onderstel. In 1991 stapt Mitsubishi in het project. Volvo, Mitsubishi en de Nederlandse Staat bezitten elk een derde van de aandelen en investeren 3 miljard gulden in de nieuwe fabriek. In 1992 wordt Volvo Car omgedoopt tot NedCar.

● In 2000 rollen er bijna 215.000 auto’s van de band. In 2001 wordt Mitsubishi 100 procent eigenaar van NedCar.

● In 2004 trekt Volvo de stekker eruit en vertrekt uit Born. Mitsubishi is inmiddels in zee gegaan met DaimlerChrysler als nieuwe partner. Beide bedrijven beginnen in 2004 met de productie van de Colt en de Smart forfour. In 2004 zegt NedCar het contract van 900 tijdelijke medewerkers op. Een jaar later worden bijna 370 mensen ontslagen en nog eens 300 gedetacheerd.

● In 2006 worden er nog 130.000 auto’s gemaakt. In juli 2006 stopt DaimlerChrysler met de forFour en trekt zich helemaal terug uit NedCar. Dat leidt tot arbeidsonrust, demonstratieve acties en een staking. Gevreesd wordt voor de banen van de 3000 werknemers. In 2006 en 2007 maakten 1200 mensen gebruik van een vrijwillige afvloeiingsregeling. Desondanks moesten 74 mensen ontslagen worden. In 2008 begint Mitsubishi in Born met de productie van de Outlander. Bijna tegelijkertijd slaat de wereldwijde crisis toe.

● Momenteel werken er nog 1500 mensen van 20 nationaliteiten. Dat aantal is berekend op de productie van jaarlijks 70.000 auto’s. Velen werken er al langer dan 20 jaar. De gemiddelde leeftijd is rond de 50.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel