nieuws

Ford EcoSport en Opel Mokka suv’s in B-segment

Home

Als downsizing in de autowereld het modewoord voor vandaag en morgen is, maak u dan klaar voor de nieuwe modelmode, suv-B. Geen nieuw soort zonnebankstraling, maar een volgende verkleiningsslag voor de terreinauto-achtigen. In maart zal Opel voor deze klasse de Mokka onthullen, Ford lijkt te gaan volgen met de nu al getoonde nieuwe EcoSport. Hoe ziet dat eruit?

Ford EcoSport en Opel Mokka suv’s in B-segment

Beide merken zijn nog niet scheutig met details over hun mini-suv. Opel geeft alleen wat voorinformatie om ons lekker te maken voor de echte onthulling, begin maart op de autoshow van Genève. Bij Ford zal het erin liggen dat de EcoSport nog niet meteen voor Europa is bedoeld.

Groot in het klein

Helemaal nieuw is deze mode van een suv in het B-segment, kleine gezinsauto’s, ook weer niet. Neem een Daihatsu Terios, een Volkswagen CrossPolo, of nu de Nissan Juke. Een stoere offroad-uitstraling doet het goed bij het publiek. En zuinig mag dan in zijn, heel velen vinden een hoge en grote auto toch fijn, al is dat in tegenspraak met zuinigheid.

Als kleine(re) auto’s overal een groter aandeel in de verkoop krijgen reageren autofabrikanten best snel. Dan moet ook de suv maar weer een maat kleiner. Zoals de Opel Mokka, op basis van een Meriva, die weer verwant is met de Corsa, schoolvoorbeeld van een B-segment auto.

De Mokka sluit in stijl bij de Meriva aan en is ook vrijwel even lang. Onder de motorkap komen aggregaten uit de Astra, de 1.4 turbo en 1.6 benzinemotoren, of de sterkste 1.7 CDTi diesel. Vierwielaandrijving via een centrale viscokoppeling wordt mogelijk maar niet standaard.

Inderdaad, Mokka doet nogal denken aan sterke koffie, zo bedoelde Opel het ook. Iets met kracht en verfijning. In de showroom verschijnt de pittige kleine Opel pas eind van het jaar.

Wereld platform

Onzeker is of tegen die tijd al de Ford EcoSport als concurrent aantreedt. Hij werd deze maand onthuld in India, waar de productie gaat plaatsvinden. Het ontwerp komt uit Brazilië, waar al acht jaar met succes een EcoSport-model wordt geboden, naast een geheel eigen versie van de Ford Ka. Uiteraard met benzinemotoren (1.6 en 2.0) die ook op alcohol kunnen draaien.

De nieuwe EcoSport gaat de 1.0 turbo driecilinder delen met de Focus, hij krijgt de versie met 88 kW. Als basis dient het nieuwe B-platform uit de One Ford-winkel. En daar hebben we het, dit model komt nu onder de One Ford-paraplu, wat betekent dat het geschikt is voor verkoop over de hele wereld.

Er staat ook in een bijzin dat Europeanen mede in het ontwerpteam zaten. Het platform van deze mini-suv doet tevens dienst onder de Fiesta, wat meteen een idee geeft van het formaat dat de EcoSport heeft.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel