nieuws

Vredestein viert 100e verjaardag

Home

Wielrenster Marianne Vos won in Peking goud op speciaal ontwikkelde Vredestein-banden, Wubbo Ockels laat zijn Superbus op speciale Ultrac Sessanta hogesnelheidsbanden rijden. Bandenmaker Vredestein is in honderd jaar tijd een eind gekomen.

Vredestein viert 100e verjaardag

Het was de Delftse ingenieur Emile Schiff die in 1908 het merk Vredestein introduceerde. Een jaar later begon hij met bewerken van rubber tot hakken onder die naam in Loosduinen. Van de hakken ging hij via tennisballen en vloerbedekking over op fietsbanden. Dat doet Vredestein vandaag de dag nog, de productie ervan verhuisde in 1999 naar Thailand en India. Beroemder zijn ze om hun autobanden.

Fietsbanden

Schiff mocht zich destijds tot een van gelukkigen rekenen die in het bezit was van een automobiel. In 1912 besloot hij met vooruitziende blik het assortiment uit te breiden met autobanden. Even daarna brak de oorlog uit en ging Vredestein ook banden voor legervoertuigen maken. Na de oorlog komt de klad in de autobandenhandel en in 1925 stopt de rubberfabriek met de productie ervan. De fietsbanden doen het in die tijd veel beter, daar komt een tweede fabriek voor in Doetinchem. Met het begin van de Tweede Wereldoorlog valt de rubberaanvoer en daarmee alles voor Vredestein stil.

Goodrich

Na de oorlog wordt het bedrijf met behulp van het Amerikaanse Goodrich nieuw leven in geblazen, de Amerikanen krijgen ruim 20 procent van de aandelen van de Nederlandsch Amerikaansche Autobandenfabriek Vredestein in handen. De focus ligt weer op de autoband. De gemeente Enschede weet het bedrijf te overtuigen daar een nieuwe fabriek neer te zetten, die zit er nu nog.

Profilux

Het geld dat de Amerikanen meebrengen is welkom bij Vredestein, maar met de techniek die de partner inbrengt kunnen ze weinig. De erbarmelijke Nederlandse wegen kunnen zich niet meten met de Amerikaanse, de banden voldoen in Nederland niet. Noodgedwongen ontwerpen de Nederlanders zelf een nieuwe band, de Profilux. Mascotte Profilientje wordt ingezet om de band aan de man te brengen. Ook via reclames, een nieuw fenomeen in die tijd.

Groei en mailaise

In de jaren zestig liftte het bedrijf moeiteloos mee op de economische groei, even makkelijk ging het mee in de malaise van de jaren zeventig. Na de uitgifte van nieuwe aandelen wordt Vredestein volledig ingelijfd door de Amerikanen. Reorganisaties en saneringen ten spijt stijgt Goodrich ook het water tot de lippen. De Nederlandse overheid schiet Vredestein te hulp door zich gedeeltelijk in te kopen. In 1976 wordt de Staat volledig eigenaar en is Vredestein weer een Nederlands bedrijf.

Beursgang

Wanneer het medio jaren tachtig beter gaat en de overheid voorstander wordt van privatisering keert Vredestein terug op de beurs. De Staat houdt tot 1991 vast aan 45 procent van de aandelen. Het fonds rendeert slecht. Een groep investeerders opererend onder de naam Vredestein Investment Consortium (VICO) wil het fonds van de beurs halen. Nadat de regering haar aandelen tegen een gunstige prijs van de hand doet, lukt dat. Het consortium haalt Vredestein weer van de beurs, zoals met wel meer bedrijven gebeurde begin deze eeuw.

Russisch

In 2003 krijgt Vredestein ook te maken met problemen van een heel andere orde. In de Enschedese fabriek breekt een grote brand uit. Bij de brand vallen geen slachtoffers, maar het bluswater zorgt voor enorme vervuiling van het Twentekanaal. Nog geen jaar later meldt het Russische Amtel zich als kanidaat-koper. In 2005 wordt de overname afgerond en krijgt Amtel-Vredestein een beursnotering in Londen. De bandenverkoop loopt goed maar door een aantal ongelukkige investeringen in Rusland vloeit het geld de onderneming uit. Vredestein krijgt in zijn jubileumjaar andermaal een nieuwe eigenaar, het Russische Sibur Holding. In de fabriek in Enschede worden nog altijd banden gemaakt.

Vredestein viert dit weekend zijn 100e verjaardag als hoofdsponsor van Concours d’Elegance Paleis Het Loo.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel