nieuws

Toyota richt zich meer op opkomende markten

Home

Toyota wil zich sterker richten op de opkomende markten. In 2015 moet de helft van alle Toyota’s daar worden verkocht. De winst moet “zo snel mogelijk” uitkomen op 1 biljoen yen (8,6 miljard euro). Ook wil de Japanse automaker meer hybridemodellen op de markt brengen.

Toyota richt zich meer op opkomende markten

Dit streven staat in de nieuwe strategie die topman Aiko Toyoda woensdag onthulde. Vorig jaar werd 40 procent van de Toyota’s verkocht in de opkomende markten. Door dit te vergroten wil het concern “de verkopen in Japan, de Verenigde Staten, Europa en de opkomende markten meer in balans brengen”.

De winst moet omhoog naar 1 biljoen yen, en dat betekent bijna een verdubbeling van het winstcijfer dat wordt verwacht voor het boekjaar dat eind deze maand afloopt. De winstmarge moet zo spoedig mogelijk naar 5 procent, tegen 2,9 procent nu.

Om de besluitvorming binnen het door terugroepacties geplaagde concern sneller te laten verlopen, brengt Toyota in juni de raad van bestuur terug van 27 naar elf leden.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel