nieuws

Piaggio driewielscooter voor B-rijbewijs

Home

Bijna twee jaar geleden belichtte AMT de nieuwe MP3-scooter van Piaggio, met twee wielen voorop. Technisch erg interessant, de kantelende voorwielen die zorgen dat de Piaggio scooter (bijna) niet kan omvallen. Verleidelijk voor de automobilist die uit de file wil, maar het blijft een motorscooter, dus vereist rijbewijs A. Tot nu, want Piaggio vond er wat op met de MP3 LT, voor rijbewijs B.

Piaggio driewielscooter voor B-rijbewijs

Met twee voorwielen, opgehangen aan een parallellogram- constructie die tot 40 graden helling toelaat, wordt een motorscooter veel stabieler. Hij valt niet om, en heeft extra grip aan de voorkant, voor stabieler sturen en beter remmen.

Piaggio overdacht het allemaal goed en voegde er nog een reeks handigheidjes aan toe. Zo kun je de scooter rechtop ‘op slot’ zetten, om te parkeren. Of gewoon als je stopt, zodat je geen voet aan de grond hoeft te zetten. Vanzelf lost de elektrohydraulische kantelblokkering weer boven 7 km/h rijsnelheid.

Hele modelreeks

Het is duidelijk dat Piaggio met deze MP3 klanten wil winnen die tweewielers toch wat eng vinden. Op zich stijgen de verkopen van motortweewielers, waaronder ook zwaardere scooters. Automobilisten kunnen de eeuwige files voorbij rijden, in redelijk comfort op een scooter gezeten.

Vooral als die scooter niet kan omvallen moet dat steeds meer mensen aan het denken zetten. Piaggio ging in 2007 de markt in met twee versies van de MP3, met 125 of 250 cc ééncilinder viertakt. Daar kwam later een 400 cc-variant bij, die met 25,4 kW aardige reserves voor de snelweg heeft. De 250 cc-er heeft 16,8 kW.

Maar ja, je moet wel een motorrijbewijs hebben. Redelijk wat automobilisten beschikken daarover, maar zijn nooit serieus motor gaan rijden. Op een Piaggio MP3 durven ze misschien wel weer. Maar als je rijbewijs A nog moet halen heb je daar weinig aan, of je moet al speciaal kunnen lessen op een MP3. Wat weer niet handig is voor rijscholen die eigenlijk alleen maar ‘echte’ motorrijders opleiden.

Stukje breder

Hoe vang je dan toch de meerderheid der automobilisten, voor je gemotoriseerde MP3? Door nog een variant te maken! Bij de 400 cc MP3 viel de wielbasis al 6 cm langer uit dan bij de 125/250 cc-versie. En nu is er de LT, met van 42 naar 46,5 cm vergrote spoorbreedte tussen zijn opmerkelijke voorwielen.

Nou, én? Voor de wet is dit een groot verschil. Nu tellen de wielen voor niet als één wiel, maar als twee. Waarbij geen van de twee voorwielen op één lijn staat met het achterwiel. Dus is deze driewieler geen motor met zijspan, maar een driewielige auto.

Nu zijn we er, de MP3 LT mag (nee, móet) met autorijbewijs bereden worden. De importeur biedt er zelfs een dag gratis rijtraining door KNMV-instructeurs bij.

Makkelijk rijden

Er is bij de LT keus uit de 250 of 400 cc motor. De transmissie is altijd een CVT-automaat, da’s alvast makkelijk. Omdat de MP3 LT als auto telt moest ook de reminstallatie aangepast, die normaal op een automaat-scooter werkt met stuurhendels.

Die heeft de MP3 LT ook, met daarnaast een voetpedaal. Zoals een auto, met bediening van zowel voor- als achterrem via dat pedaal. Een parkeerrem zat er al op. Dat is dus echt niet moeilijk rijden.

Wel rukt de prijs aardig op richting een klein autootje. Een 250 cc-versie kost 7789 euro. Een 400 cc, waarmee je je op de snelweg een stuk minder als opgejaagd wild voelt, is er voor 8889 euro. Dat scheelt 840 euro met een gewone MP3.

O ja, Piaggio verzuimde niet via de Bovag na te vragen of de MP3 LT wel een béétje als motorfiets mag tellen, voor de wet. Dat mag, je mag ermee tussen de filerijen door net als een motorrijder. De LT-versie is in totaal ook niet breder dan een gewone MP3.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel