nieuws

Overdekt motorrijden: een nieuwe trend?

Home

Motorfietsen en scooters zijn ideaal als filebestrijders, roept de tweewielerbranche al jaren. Maar je wilt wel droog en warm zitten. Dan maar per auto in de file, of door het stadsverkeer wringen. Hoeft niet, als u bij Peraves te rade gaat voor een overdekte motorfiets. Ook Lumeneo stuurt u comfortabel op weg, met een overdekte elektrische scooter. Eénsporig genieten!

Overdekt motorrijden: een nieuwe trend?

Meteen even rechtzetten, de Franse Lumeneo is niet helemaal éénsporig. Hij heeft tweemaal twee wielen naast elkaar, op 655 mm spoorbreedte. Het voertuig is sinds 2003 in ontwikkeling, en nu toe aan de laatste testfase.

Al heel veel langer werkte het Zwitserse Peraves aan de Ecomobile, als prototype voor de Monotracer. Dat is wel een overdekte motorfiets, dus éénsporig. In een kleine twintig jaar zijn 90 Ecomobiles gebouwd, waarvan er enkele ook zijn verkocht aan klanten.

De Monotracer is eigenlijk hetzelfde, maar dan als definitief productiemodel met een mooi jasje erom. Voor € 52.500,- ex alle belastingen is hij de uwe. Duur, maar exclusief, Peraves wil er maar honderd per jaar bouwen.

Tot 335 km/h

Wat Peraves doet is in feite het motorblok met achtervork van een BMW K1200 in een eigen carrosserie inbouwen. Die carrosserie is van vezelversterkte kunststof en zelfdragend. Onder een vleugeldeur heb je twee zitplaatsen achter elkaar, en nog 200 liter bagageruimte daarachter.

Alles van de hoogste kwaliteit, tot en met leren bekleding en airco zit erin. In het motorblok is de versnellingsbak omgebouwd, er zijn vier versnellingen vooruit en een achteruit. Het schakelen gaat elektrisch, met een knopje aan het motorfietsstuur. Koppeling en rem werken met de voet als in een auto.

Standaard levert het motorblok 96 kW. Genoeg voor een top boven 250 km/h, en een 0-100 acceleratie in 5,7 seconden. Maar de voorgaande Ecomobile kon ook met turbo geleverd worden, op datzelfde motorblok. Daarmee kwam je op 140 tot 156 kW, en een top van 315 tot 335 km/h! Dat moet met een Monotracer dan ook kunnen.

Kantelen

Ho even, maar een motor valt om als je stopt! Deze niet, er zitten automatisch uitklappende steunwielen opzij aan. Die dienen als ze ingetrokken zijn tevens als ‘aanslag’ wanneer je zo hard mogelijk een bocht door gaat. Tot 52 graden schuin kan de Monotracer.

Zo ver komt de Lumeneo lang niet. Die helt maximaal 25 graden, met een kantelsysteem voor koetswerk en wielen. Omdat het een vierwieler is valt hij niet om als je stopt. Maar door de smalheid en hoogte van het zwaartepunt moet hij wel kantelen in de bocht.

Toch is de Lumeneo Smera veel smaller dan de Peraves Monotracer: 80 tegen 125 cm. Ook is de Smera dik een meter korter, toch zou hij ook twee zitplaatsen en 150 liter bagageruimte bieden.

Trekken met 1000 Nm

Het gaat er bij Peraves om een comfortabele manier te bieden voor het rijden met een ‘superbike’. Bij een lengte van 3 meter 65 vragen we ons af of het nog een beetje wendbaar als een motorfiets is, maar dat schijnt mee te vallen. Helaas is het bij ons wettelijk geen motorfiets, met een eigengewicht vanaf 460 kg.

Dat zou de elektrische Lumeneo Smera wel kunnen zijn, die weegt maar 350 kg, en daar zitten dan nog accu’s bij in. Maar ja, vier wielen, dus ook geen motorfiets. Lumeneo zelf ontwikkelde de elektromotoren, een aan elk achterwiel. Ze leveren 40 kW totaal, en tot 1000 Nm trekkracht.

Hallo, dat liegt er niet om! Het komt in de prestaties niet zo tot uiting. Een beschaafde 130 km/h haalt de Smera, en 0-100 km/h in 8 seconden. Je wilt de 144 V Li-ion-accu’s tenslotte niet met de eerste stoplichtsprint al leegtrekken. Op 10 kWh lading brengen ze je maximaal 150 km ver. Hoopt Lumeneo, want een acculeverancier daarvoor hebben ze nog niet gevonden.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel