nieuws

NedCar vraagt werktijdverkorting aan

Home

NedCar vraagt werktijdverkorting aan bij minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Dat zei onderhandelaar Jean-Marie Severijns van vakbond CNV Metaal en Elektro dinsdagavond.

NedCar vraagt werktijdverkorting aan

Severijns zei dit dinsdagavond tijdens een schorsing van de beraadslagingen tussen vakbonden, ondernemingsraad en NedCar-directie. Volgens Severijns heeft de bij NedCar sinds eind augustus gebouwde Outlander te lijden onder een “gigantische daling” in de verkoop.

Sinds Donner de regeling voor werktijdverkorting heeft opengesteld hebben ruim veertig bedrijven bij zijn ministerie aangeklopt voor steun uit de WW-fondsen. Daarvan zijn nog meer dan dertig aanvragen in behandeling. Zo wordt nog de aanvraag van Corus Staal in IJmuiden bekeken, die 6400 medewerkers tijdelijk minder wil laten werken. Ook Scania in Zwolle en fabrikant van veersystemen VDL Weweler hebben inmiddels aanvragen voor werktijdverkorting de deur uitgedaan schrijft TTM.nl.

Productiestop

Woensdag maakte NedCar bekend dat de productie van de Mitsubishi Colt vier weken en die van de Outlander drie weken stil wordt gelegd. Volgende week stoppen de banden voor de productie van de Colt. In overleg met de bonden gaat NedCar werktijdverkorting aanvragen voor 1787 mensen met een vaste baan of jaarcontract. In totaal wil NedCar voor deze mensen 24 weken gebruikmaken van de regeling die minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken heeft opgetuigd.

Het gaat om 1545 mensen in vaste dienst en 242 mensen met een jaarcontract. Deze laatste groep is onlangs geworven uit de groep die twee jaar geleden gedwongen moest vertrekken bij een vorige reorganisatie van NedCar. Ze zijn ingezet voor de bouw van de Outlander. De vakbonden willen voorkomen dat deze mensen opnieuw van een koude kermis thuiskomen. Mede daarom werd afgesproken dat de jaarcontracten minimaal uitgediend mogen worden en bij handhaving van de huidige productieplanning voor 2009 worden verlengd.

Ook maken NedCar en de vakbonden zich sterk voor de snelle komst van een regionaal mobiliteitscentrum. Dat is niet alleen bedoeld om de bij NedCar weggestuurde uitzendkrachten snel aan nieuw werk te helpen, maar ook voor bij toeleveranciers en andere Limburgse bedrijven ontslagen werkers.

Of NedCar in aanmerking komt voor de Donner-regeling, is onzeker. “We gaan ervoor, maar ik heb er een vervelend gevoel bij”, uitte bestuurder Jean-Marie Severijns van CNV-Metaal en Elektro zijn zorgen. FNV-Bondgenotenbestuurder Henk van Rees zei, dat de regeling “bedacht is door ambtenaren en politici ver weg van de dagelijkse praktijk in de bedrijven”. Omdat de Outlander pas sinds eind augustus gemaakt wordt, is de berekening van het omzetverlies erg lastig, aldus Van Rees en Severijns.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel