nieuws

Motorfiets-spektakel met Brudeli Leanster

Home

Er valt een opmerkelijke opkomst te noteren van driewielige motorfietsen. Een motor die niet omvalt, maar daar ging het Geir Brudeli niet om. Zijn Brudeli 654L, bijgenaamd Leanster, richt eerder op de sportieve motorrijder. Die ook wel eens zoals de echte racetalenten lekker dwars wil gaan in speedway-stijl. De Leanster maakt het makkelijk.

Motorfiets-spektakel met Brudeli Leanster

Kort geleden kon Brudeli op de Intermot-motorshow eindelijk zijn productieversie laten zien. Zeven jaar voorbereiding ging eraan vooraf, en twee proefmodellen.

Op de voorvork na is het bijna een gewone KTM 690 Supermoto, met ééncilinder LC4-krachtbron. In plaats van de voorvork komt een stalen buizenframe, waaraan met dubbele driehoeksarmen twee KTM-voorwielen hangen.

Inspiratie van ski’s

Met veel reken- en ontwikkelingswerk ontwikkelde Brudeli een kantelsysteem, dat over een instelbare hoek tot 45º scheef hangen mogelijk maakt. Twee keurige White Power-veer/dempereenheden houden de voorwielen in bedwang. Het van oorsprong Nederlandse White Power is overgenomen door KTM.

Brudeli kwam op het idee door motorfietsen op ski’s die in de Scandinavische winter gebruikt worden, als een soort alternatieve sneeuwscooter. Een beetje met hetzelfde idee voorzag hij zijn Leanster ook van voetborden, in plaats van voetsteunen. Daar zou je makkelijk vanaf glijden, bij een lange ‘powerslide’.

Professioneel glijden

Met de Brudeli 654L kun je op gladde of losse ondergrond eens lekker het achterwiel laten wegglijden, zonder dat het voorwiel datzelfde doet. Het dubbele voorwiel heeft extra grip, wat meteen voor een kortere remweg zorgt op normale wegen.

In de meeste takken van motorsport moet je dat kunnen, glijden op het achterwiel, en op gewoon één voorwiel toch koers houden. Maar omdat je weet wat er gebeurt als het eerst niet lukt ga je daar niet zo gauw op oefenen.

Dat is geen probleem op de Brudeli. Alleen moet je er wel wat voor doen. Namelijk afreizen naar Noorwegen, om in Hokksund 21.000 euro af te leveren en een 654L mee terug te mogen nemen. Wel netjes aangeven bij de grens, en belasting aftikken. Er is een TüV-goedkeur, een kenteken krijgen zou niet lastig moeten zijn.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Video: Spectaculair motorplezier met de Brudeli Leanster

Reageer op dit artikel