nieuws

Microcar M.GO: alternatieve zuinigheids-auto?

Home

Vol goede moed gaat Microcar het nieuwe jaar in, met een volledig nieuw model. Daarmee is de M.GO-brommobiel meer dan ooit een waardig alternatief voor een volwassen auto, meent importeur GMS. Supercompact, erg zuinig, en goedkoop in gebruikskosten. Ideaal als anti-crisisvervoer?

Microcar M.GO: alternatieve zuinigheids-auto?

Ontegenzeglijk ziet de nieuwe Microcar, die de MC-serie vervangt, eruit als een serieuze auto in het klein. Nog meer dan de MC, die zelfs al zo volwassen werd dat er een heuse bestuurdersairbag in kwam.

Betrouwbaar product

Nieuw in de M.GO is een remsysteem met schijven rondom, en een versterkt frame rond de motor.

Fabrikant Microcar staat vierkant achter de kwaliteit, waarop drie jaar volledige garantie wordt gegeven. De garantie tegen doorroesten strekt zich zelfs uit tot zes jaar. Hierbij voegt de Nederlandse importeur nog drie jaar Mobiliteitsgarantie, zeg maar pechservice net als bij personenauto’s.

Recent ging Microcar samen met Ligier, ook een grote producent van brommobielen. Beide bedrijven blijven vooralsnog hun eigen gamma brengen, maar delen kennis en kunnen samen kosten sparen.

Elektro-versie niet hier

Er is niets te kiezen in motorisering, een brommobiel mag namelijk niet meer dan 4 kW hebben. Dat komt (ook) bij de M.GO uit een watergekoelde 523 cc tweecilinder Yanmar-diesel. Nog met indirecte injectie, dat houdt het dieselgeluid beperkt.

Het verbruik wordt opgegeven voor 3,15 l/100 km, dus beter dan 1:30. Goed voor maar 83 g/km CO2, dus geen zorg voor de EU-plannen om vanaf 2020 de gemiddelde CO2-uitstoot voor auto’s tot 95 g/km te beperken.

In Frankrijk komt ook een elektrische versie, helemaal modern met Li-ion-accu’s. Naast een uitvoering met 4 kW verschijnt een 7,5 kW-variant. Daarvoor moet je wel een ‘licht’ rijbewijs hebben. Maar dan mag het autootje ook vierpersoons zijn, en haalt hij 70 km/h.

Microcar stelt twee accupakketten in het vooruitzicht, van 120 of 168 Ah. Dat geeft een actieradius van omstreeks 100 km. Daarbij geeft Microcar een prijsindicatie vanaf circa 16.000 euro.

Alleen valt de elektrische Microcar buiten de wettelijke grenzen voor ‘lichte’ auto’s en brommobielen, hij weegt teveel. Met 120 tot 170 kg accu’s aan boord komt het totaal op 540 tot 650 kg. Een brommobiel mag maar 350 kg wegen.

Opmerkelijke uitrusting

In Nederland moeten we het voorlopig doen met de M.GO-dieselversie. Net iets meer dan drie meter lang, en anderhalve meter hoog en breed. Gezien wettelijke eisen een tweezitter, groter en ruimer dan een smart.

Er zijn drie uitrustingsvarianten, geprijsd vanaf 9.995 euro. De goedkoopste uitvoering doet het echter zonder reservewiel, en is er alleen in wit. Voor 1.000 euro meer verhelp je dat met een extra-pakket, waarin metallic lak en een reservewiel met krik zitten.

Pas met de SX van 12.995 euro gaat het echt op een auto lijken. Centrale vergrendeling, interval op de ruitenwisser, en een elektrisch bediend raam aan bestuurderszijde. De passagiersstoel wordt zelfs verstelbaar, dat wil zeggen in de lengte.

Ga dan meteen voor de SXI, die voor 700 euro meer ook rechts een elektrisch zijraam heeft. Plus lichtmetalen velgen, een passagiersstoel met verstelbare rugleuning, een radio/cd-speler en nog meer.

Het blijft beperkt

Het is waar, je bent geen houderschapsbelasting kwijt. Het onderhoud van een klein dieseltje met cvt-automaat, zonder elektronica, is simpel en goedkoop. Er hoeft ook geen roetfilter op, gezien de huidige regels voor brom- en motorfietsen.

In en om de stad kan een tweezitter in brommertempo vaak best in plaats van een auto gebruikt worden. Het zou best kunnen, als tweede auto. Maar voor ruim dertien mille is ook in kleine ‘echte’ auto’s veel te koop.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel