nieuws

Meer remkracht met intarder

Home

ZF viert een feestje. Sinds 1992 heeft de transmissiefabrikant maar liefst 500.000 intarders geproduceerd. Een intarder spaart de remmen, die daardoor veel langer meegaan. Bovendien komt er minder remstof in het milieu terecht. De nieuwe generatie intarders van ZF heeft nog meer in zijn mars.

Meer remkracht met intarder

De intarder is een transmissierem, die remkracht genereert zonder dat de bedrijfsrem aangesproken wordt. Pas wanneer er flink geremd moet worden springen de wielremmen bij. Dankzij de intarder hebben de remvoeringen een langere levensduur. Zeker bij het rijden in de bergen komt een intarder de veiligheid ten goede, omdat de bedrijfsremmen minder heet worden. De intarder van ZF is op steeds meer trucks en bussen te vinden.

25% krachtiger

ZF weet de prestaties van de intarder steeds verder te verbeteren. De nieuwe generatie levert 25% meer remvermogen, weegt 65 kg minder en doet veel stiller zijn werk. Er is een Power-versie met 4000 Nm en een Eco-versie die goed is voor 3300 Nm.

De intarder kan geïntegreerd worden in het remmanagement van het voertuig, zodat ook functies als cruise control, ABS en ESP er gebruik van kunnen maken.

Minder remslijtage

ZF heeft uitgerekend dat de 500.000 intarders die tot nu toe geproduceerd zijn, over een afstand van een miljoen kilometer maar liefst 10.200 ton remstof besparen. Het milieu is dus ook blij met de geïntegreerde transmissierem.

Auke Cupédo (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel