nieuws

Goedkoper autorijden met plug-in hybride?

Home

Ze komen er aan, de plug-in hybrides. Toyota belooft in 2010 te starten met de verkoop van een stopcontacttanker met lithium-ion batterijen. Dat is niet alleen goed nieuws voor het milieu, ook de portemonnee van de automobilist zou er wel bij kunnen varen. Let op: zou kunnen!

Goedkoper autorijden met plug-in hybride?

De IAA in 2007 werd overspoeld door plug-in hybride-prototypen. Voor veel automobilisten is zo’n auto een prima oplossing. Ga maar na. Woon-werkverkeer gaat elektrisch met de energie uit het stopcontact. En alleen bij een langere rit schiet de benzinemotor te hulp.

Nulemissie

Sinds september 2007 rijdt Electricité De France (EDF) op proef met Prius plug-in hybrides. Die hebben nog nikkelmetaalhydride accu’s, maar zolang ze niet te ver moeten, rijden die auto’s volledig uitlaatgasvrij. En omdat EDF zijn elektriciteit grotendeels nucleair opwekt, ontstaat er ook bij de elektriciteitsproductie nauwelijks CO2.

Brandstofkosten vergelijken

De lithium-ion plug-in hybride, die Toyota vanaf 2010 in de markt zet, zorgt ervoor dat de benzinemotor nog minder vaak hoeft bij te springen. Niet alleen het milieu vaart daar wel bij, ook de portemonnee. In het januarinummer van Auto & Motor TECHNIEK vergelijken we de kosten van rijden op energie uit het stopcontact met die van andere brandstoffen.

Meer kilometers uit een megajoule

Geloof het of niet, maar tanken uit het stopcontact is 70% goedkoper dan rijden op benzine. Belast de overheid het stopcontact dan niet? Zeker wel, zwaar zelfs. Het prijsverschil ontstaat doordat een plug-in hybride veel efficiënter met de getankte megajoules omgaat.

Eerst voor fleetowners

Kortom, laat maar komen die plug-in Toyota. We kunnen haast niet wachten. Toch zijn er twee dingetjes die de pret een beetje drukken. Het eerste betekent uitstel van het voordeel. Toyota kondigt namelijk aan dat men de plug-in in eerste instantie alleen aan grote fleetowners zal verkopen.

U dacht toch niet echt…

Het tweede beperkt de duur van het voordeel daarna. Het Ministerie van Financiën zal de opbrengst van zijn grootste melkkoe namelijk niet zomaar zonder slag of stoot laten teruglopen: “Nieuwe ontwikkelingen houden wij in de gaten. Het belastingplan passen wij daar van jaar tot jaar op aan.” U dacht toch niet werkelijk dat autorijden in de toekomst goedkoper zou worden?

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel