nieuws

General Motors Chrysler en Ford willen financiële steun

Home

De bestuursvoorzitters van de drie Amerikaanse autoproducenten General Motors, Chrysler en Ford hebben dinsdag aangedrongen op financiële steun van de overheid voor de noodlijdende sector.

General Motors Chrysler en Ford willen financiële steun

General Motors-topman Rick Wagoner liet tegenover een Senaatspanel weten dat het een “catastrofe voor de Amerikaanse economie” zou betekenen wanneer de drie grote producenten zouden omvallen. Volgens hem zouden dan in het eerste jaar 3 miljoen banen verloren gaan, terwijl de persoonlijke inkomens met 150 miljoen dollar zouden afnemen.

De autoconcerns willen een lening van 25 miljard dollar om hun activiteiten door te kunnen zetten. Dat geld moet komen uit het 700 miljard dollar kostende steunpakket van de Amerikaanse minister van Financiën Henry Paulson.

De autobouwers hebben last van de door de financiële crisis ingestorte automarkt. Amerikaanse autobedrijven schrijven hierdoor al maandenlang rode cijfers. GM, producent van onder meer Opel, waarschuwde eerder deze maand dat het geld bij de autogigant tegen de zomer volgend jaar op is, als de huidige malaise op de automarkt aanhoudt.

Maar Amerikaanse politici hebben veel bedenkingen tegen eventuele steun aan de autofabrikanten uit fondsen van het steunpakket. Volgens de voorzitter van de Senaatscommissie, Christopher Dodd, hebben de Grote Drie uit Detroit hun problemen voor een groot deel aan zichzelf te danken door onder meer hun hoge productiekosten en achterhaalde automodellen. Ook bestaat de vrees dat ze hun leningen niet kunnen aflossen.

Paulson heeft ook zijn weerstand geuit tegen hulp aan de autobouwers. Volgens hem is het steunpakket geen “wondermiddel” om alle economische problemen aan te pakken en is het pakket bedoeld om de financiële sector te hulp te schieten.

Volgens Wagoner heeft GM 10 tot 12 miljard dollar nodig om zijn activiteiten volgend jaar te kunnen doorzetten. De topmannen van Ford en Chrysler, Bob Nardelli en Alan Mulally, lieten weten dat ze ieder 7 tot 8 miljard dollar nodig hebben om door te kunnen blijven gaan.

Europees spoeddebat

Het Europees Parlement houdt woensdag een spoeddebat over de problemen in de Europese auto-industrie. Veel fabrieken liggen stil wegens de recessie in de eurolanden. Vooral Duitse Europarlementariërs willen weten wat de Europese Commissie gaat doen voor bijvoorbeeld de Opel-fabrieken. Die fabrieken zijn onderdeel van het bijna failliete Amerikaanse General Motors (GM).

De Duitse overheid wil Opel te hulp schieten, maar de vraag is of EU-commissaris Neelie Kroes (Concurrentie) kan instemmen met zulke staatssteun aan een bepaalde fabriek of sector.

Eventuele steun voor de autosector roept nu al tegenstanders op. “Wat is hierna aan de beurt? De televisiefabrikanten? De meubelmakers? Die hebben ook last van de recessie”, stelt VVD’er Toine Manders. Hij ziet liever een integraal plan waardoor consumenten meer auto’s, tv’s en andere goederen kopen.

D66-lijsttrekker Sophie in ’t Veld is buitengewoon sceptisch. “Als we nu de autofabrikanten steunen, belonen we hun foute gedrag in het verleden. Aan de andere kant: ik begrijp dat er duizenden banen op het spel staan, dus we moeten heel zorgvuldig kijken naar de voorwaarden.”

Maar de PvdA-leidster Ieke van den Burg in het Europarlement ziet geen andere uitweg. “Er zijn nu heel drastische dingen aan de hand, met veel impact ook bij toeleveranciers”, stelt Van den Burg. “Ik zet in op steun als die tijdelijk, gericht en tijdig is. Dit is een unieke kans om echt over te schakelen op kleine, milieuvriendelijke auto’s.”

Dat daarna ook andere sectoren in Brussel zullen aankloppen, deert van den Burg niet. “Er komt een gigantische recessie aan. Als we niets doen, helpt dat zeker niet.”

President Nicolas Sarkozy van huidig EU-voorzitter Frankrijk zei vorige maand al dat de EU de eigen autosector moet steunen. Hij reageerde daarmee op Amerikaanse plannen om haar industrie 18 miljard euro (25 miljard dollar) te lenen voor het ontwerpen en produceren van milieuvriendelijker auto’s.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel