nieuws

Financiële crisis: Honda stopt met Formule 1

Home

De grote bazen van Honda droomden de afgelopen jaren van wereldtitels in de Formule 1. Topman Takeo Fukui maakte vrijdag echter bekend dat het gerenommeerde automerk komend seizoen niet meer actief is binnen de koningsklasse van de autosport. De teruglopende verkoop van auto’s als gevolg van de wereldwijde financiële crisis heeft de Japanners doen besluiten zich terug te trekken uit de Formule 1. Honda hoopt het team nog voor de start van het nieuwe seizoen, eind maart in Australië, te kunnen verkopen.

Financiële crisis: Honda stopt met Formule 1

Honda steekt jaarlijks naar schatting 500 miljoen dollar (392 miljoen euro) in het eigen Formule 1-team. “We hebben deze moeilijke beslissing genomen met het oog op de verslechterende omstandigheden in de autoindustrie”, verklaarde Fukui op een persconferentie in Tokyo. Honda spaarde de afgelopen jaren kosten noch moeite om een succesvolle aanval te doen op de topteams in de Formule 1. De honderden miljoenen die de Japanners de afgelopen jaren in het autosportteam pompten leverden slechts één zege op, twee jaar geleden op de Hungaroring van de Brit Jenson Button.

Geschiedenis

De Japanners maakten in 1964 hun entree in de Formule 1. Een jaar later is de eerste zege een feit. De Amerikaanse coureur Richie Ginther bezorgt Honda al na elf races bij de Grote Prijs van Mexico een historische overwinning. John Surtees laat het Japanse team in 1967 opnieuw juichen bij de GP van Italië. Honda moet vervolgens 39 jaar wachten op de volgende zege, mede omdat het zich eind jaren zestig terugtrekt als Formule 1-team. Het Japanse merk blijft wel tot 1993 als motorleverancier betrokken bij de hoogste autosportklasse en boekt grote successen met Williams en McLaren. De legendarische Braziliaan Ayrton Senna behaalt zijn drie wereldtitels met een door Honda aangedreven bolide.

Jos Verstappen

Met Jos Verstappen als testrijder bereidt Honda kort voor de eeuwwisseling een terugkeer met een eigen renstal in de Formule 1 voor. Na de tragische dood van technisch directeur Harvey Posthlewaithe in 1999 raakt dat project echter van de baan. Honda gaat wel weer motoren leveren, aan het nieuwe team British American Racing (BAR). In navolging van de grote concurrent Toyota besluit Honda in 2006 alsnog met een eigen renstal te komen. Ondanks het enorme budget vallen de resultaten tegen. Button bezorgt de Japanners in het eerste jaar nog wel een poleposition (Australië) en de derde zege uit de historie (Hongarije), maar van een echte aanval op de topteams Ferrari en McLaren komt het niet. Afgelopen seizoen scoorden Button en teamgenoot Rubens Barrichello samen slechts veertien punten voor de Japanse renstal. Het roemruchte Japanse merk is vervallen tot een achterhoedeteam.

De topmannen van Honda weten genoeg. Hun droom op roem in de meest aansprekende autosportklasse is verworden tot een utopie. De huidige financiële omstandigheden geven het laatste zetje. Het formule 1-team staat nu te koop.

Te duur

De internationale autosportfederatie (FIA) ziet in het vertrek van Honda uit de Formule 1 de bevestiging dat de kosten in de belangrijkste autosportklasse veel te hoog zijn. FIA-voorzitter Max Mosley roept al geruime tijd dat de Formule 1 op veel te grote voet leeft. Uit een recent financieel rapport blijkt dat Honda de laatste vijf jaar om en nabij de 1,2 miljard euro heeft geïnvesteerd in de autosport. Toyota, BMW, Mercedes, Renault en Ferrari steken naar schatting jaarlijks minstens 200 miljoen euro in hun Formule 1-renstallen. “Ik verwachtte wel dat een van de grote fabrikanten zou uitstappen.”

Mosley kreeg vrijdag bijval van Bernie Eccelstone, de Brit die de commerciële rechten van de Formule 1 bezit. “Honda heeft zevenhonderd mensen aan het werk om twee auto’s op de startgrid te krijgen. Dat is eerlijk gezegd bizar en doet ook beseffen dat kostenreductie noodzakelijk is. Dit is wat je noemt een wake-up call.”

Standaardmotor

De FIA probeert op allerlei manieren de sport goedkoper te maken en en zet onder meer in op de invoering van een standaardmotor. De teams willen eigenlijks niets weten van dat idee, maar vrijdag werd duidelijk dat de FIA al in onderhandeling is met een leverancier. Cosworth zou vanaf 2010 een standaardmotor kunnen leveren, Xtrac en Ricardo de transmissiesystemen.

De negen overgebleven teams in de Formule 1 hebben tot volgende week donderdag de tijd om in te schrijven voor deze standaardmotor. Teams die dat niet doen, hebben twee keuzemogelijkheden, zei Mosley vrijdag. “Een eigen motor bouwen, maar identiek aan die van Cosworth. Of de huidige motor blijven gebruiken, maar dan zonder de mogelijkheid om nieuwe ontwikkelingen en verbeteringen door te voeren.”

De kosten voor gebruik van de standaardmotor bedragen eenmalig 1,93 miljoen euro en dan 6,2 miljoen per seizoen. Nu geven teams soms het viervoudige uit voor de ontwikkeling en bouw van de motor. Mosley opteert voor een driejarig contract met Cosworth.

Kopers

Volgens Formule 1-baas Bernie Eccelstone zijn verscheidene partijen geïnteresseerd in het kopen van het Formule 1-team van Honda. Ook teambaas Nick Fry van Honda zei vrijdag dat er gegadigden zijn voor het overnemen van de renstal.

Ecclestone noemde geen namen, maar wel dat de interesse uit particuliere hoek afkomstig is. Fry liet zelfs doorschemeren aan de BBC dat zijn team mogelijk gewoon van de partij is volgend jaar bij de start in Melbourne van het nieuwe Formule 1-seizoen.

Eccelstone noemde het heel jammer dat Honda wegvalt. “Ze zouden zich volgend jaar moeiteloos bij de top-vier rijden. Ze hebben heel veel geld uitgegeven om die positie te verwerven, dus als iemand in de Formule 1 wil stappen, dan is Honda een zeer aantrekkelijk team om te kopen. De Formule 1 is niet in grotere problemen dan andere bedrijven die last hebben van de wereldwijde financiële crisis.”

Einde F 1?

Ingewijden verwachten drastische kostenbesparingen in de miljoenenverslindende Formule 1, maar niemand gelooft in het einde. “De populariteit wereldwijd is zo groot en de Formule 1 heeft zo veel potentie, die zal altijd blijven bestaan. Al komt er wel een zware tijd aan”, aldus autocoureur Jeroen Bleekemolen.

“Het is het begin van een drastische sanering, maar zeker niet het einde van de Formule 1. De autofabrikanten hebben dit podium nodig voor nieuwe technologieën”, meent directeur Lodewijk Varossieau van GR8 Industries, dat de zaken waarneemt van onder anderen de coureurs Robert Doornbos en Renger van der Zande.

“Dat zo’n grote fabrikant als Honda ermee stopt, is wel een klap. De Formule 1 was al druk bezig met besparingen en heeft nu een nog duidelijker waarschuwing gekregen dat het goedkoper moet”, zegt Bleekemolen, die dit seizoen het kampioenschap veroverde in de Porsche Supercup, een bijprogramma van de Formule 1.

Het wegvallen van Honda vergroot het besef bij de andere renstallen dat ze de broekriem moeten aanhalen, zegt autosportkenner en presentator Allard Kalff. “Het is duidelijk dat de autofabrikanten het moeilijk hebben en dat Formule 1-teams kunnen verdwijnen. Het is een goed moment om eens in de spiegel te kijken en de bedrijfsvoering goed onder de loep te nemen. Ik maak me sterk dat een team zo 50 miljoen euro kan bezuinigen door alleen de luxe weg te halen. Lukt het om dan nog eens 50 miljoen te saneren, dan kom je al op acceptabele bedragen.”

Bleekemolen verwacht niet dat de teams overstappen op een standaardmotor. “Je hebt de autofabrikanten nodig. Mercedes, BMW en Ferrari moeten hun eigen merk blijven voeren, anders is het geen Formule 1 meer.”

Varossieau verwacht dat Honda snel een nieuwe koper vindt. “Er zijn voldoende rijke Arabieren uit het Midden-Oosten die interesse hebben.” Kalff deelt die mening: “Honda is misschien een grote speler, maar niet qua resultaat. Als het team vorig jaar wereldkampioen was geworden, was dit besluit nooit genomen. Maar vaststaat dat Honda een goed Formule 1-team heeft met een structuur. Het is absoluut een constructeur die zijn geld waard is.”

Bron: ANP

Reageer op dit artikel