nieuws

Debuut Mercedes E met nieuwe motoren

Home

In het algemeen staan de Amerikanen zeker niet te dringen voor de deur van de autodealer. Bij de Mercedes-dealer kan wel een opstootje ontstaan. Op de autoshow van Detroit is nu de gloednieuwe E-Klasse te zien, maar de verkoop in Europa start al in maart. De Mercedes E komt met nieuwe motoren, en nieuwe veiligheidstechniek.

Debuut Mercedes E met nieuwe motoren

Een beetje gemeen dus, dat de VS wel de showprimeur krijgt, terwijl wij Europeanen de eerste productie krijgen. Omdat in maart het nieuwe model al bij de dealers komt was een debuut op de Europese autoshow van Genève echter te laat geweest.

Verkleinde motoren

Het belangrijkste nieuws van de E-Klasse zit onder de motorkap, en in de elektronische hulpsystemen. Voor het uiterlijk koos Mercedes een aanpassing in ‘kubistische’ stijl, naar eigen zeggen.

Interessant is dat daar ook een luchtinlaat met verstelbare lamellen in voorkomt, net zoals BMW in zijn EfficientDynamics toepast. De lamellen gaan dicht als geen sterke koeling nodig is, daarbij loopt de luchtweerstand terug.

Vanzelfsprekend kan Mercedes er niet omheen aan alle kanten op zuinigheid te letten in het nieuwe ontwerp. Een grote bijdrage leveren nieuwe motoren. Met de diesels maakten we al kennis, er blijken bijpassende nieuwe benzinemotoren te zijn. Aan de basis komen 1.8 turbomotoren met directe injectie. In de E 200 CGI met 135 kW en start/stopautomaat, in de E 250 CGI met 150 kW.

De V6-versies zonder directe inspuiting verdwijnen, alleen de E 350 CGI mag blijven. Daarboven komen nog de E 500 en E 63 AMG met al bekende achtcilinders.

Nieuwste veiligheidssnufjes

Wat de diesels betreft berichtten we eerder al over de nieuwe OM651-generatie. Die 2.2 viercilinder wordt in drie versies ingezet, voor de E 200, 220 en 250 CDI. Daarnaast is er alleen nog de E 350CDI zescilinder, vanaf het najaar ook in BlueTec-versie met SCR-katalysator. Vooral voor de Amerikaanse markt, maar ook voor EU6-eisen.

Met dit motorgamma wordt de E-Klasse ruwweg 20% zuiniger. Bovendien gaat de veiligheid vooruit, met een aantal geheel nieuwe voorzieningen. Ze zijn allemaal voorgesteld in de december-editie van Auto & Motor TECHNIEK, we meldden hier eerder al het adaptieve koplicht en de opklap-motorkap als deel van de nieuwtjes.

Ook een vermoeidheidswaarschuwing, rijbaanbewaking, dodehoek-assistent en een pre-safe-systeem dat een volledige noodstop kan uitvoeren brengt Mercedes nu. Binnenkort moet de S-Klasse een technische facelift hebben om deze E-Klasse bij te kunnen benen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel