nieuws

De lucht in met Skycar vliegauto!

Home

Met een dag of veertig zal bekend zijn of je over land en door de lucht van Londen naar Timboektoe kunt, per Skycar. De Britse paravlieger-fanaat Giles Cardozo is net op weg getogen. Met een vliegende auto, ontwikkeld door Parajet. Dat maakt motoren om mee te para-vliegen, en heeft het ontwerp klaar voor een productie-Skycar. Liever de lucht in, dan in de file?

De lucht in met Skycar vliegauto!

Vanaf 2010 zou de levering kunnen beginnen van de verfraaide aluminium Parajet Skycar. De expeditieversie die nu net uit Londen is vertrokken heeft nog een stalen buizenframe. Maar dezelfde opvouwbare vleugel, en Rotron-draaizuigermotor.

Expeditie naar Afrika

Laten we bij het begin beginnen. Iedereen kan vliegen, zonder brevet of vliegveld, met een gemotoriseerde paravleugel, aldus Parajet. Je bindt een motortje met propeller op je rug, en gaat aan een parachute-achtige paravleugel hangen.

Bij de Skycar wordt dat simpel gezegd op een grotere schaal gedaan. Een lichte tweezitter krijgt een motor die naar keus de achterwielen aandrijft, of een propeller. Dat hele ding kan aan een goed ontworpen paravleugel hangen.

Om nu overtuigend te bewijzen dat dit werkt, en door één mens te bedienen valt, is de Skycar Expedition bedacht. Van Londen naar de stad Timboektoe in Mali, die zeker in het Britse taalgebeid geldt als ‘het eind van de wereld’. Via Frankrijk en Spanje wordt overgestoken naar Afrika, waar een behoorlijk stuk Sahara bedwongen moet worden. Alles bijeen een kleine 5000 km autovliegeren.

Enorme prestaties

Het is bepaald niet niks als die expeditie lukt. Maar we zouden zeggen dat de Skycar-protoversie al zonder deze stunt indrukwekkende dingen belooft. En nog milieuvriendelijk ook, want hij loopt op biobrandstof.

Welke, dat staat er niet bij. Net zo min als een duidelijke opgaaf wat voor motor erin huist. De prestaties worden wel vermeld. Het meest lijkt de Skycar nog op een quad met een dak erop. Hij zou 180 km/h halen, in 4,5 seconde naar 100 km/h sprinten en een actieradius van 400 km hebben.

Vouw je zijn vleugel uit, dan stijgt de Skycar bij 60 km/h op. In de lucht haalt hij 110 km/h, op een kruishoogte van 600 tot 900 meter, met een actieradius van 300 km. Desnoods kan het ding 5 km hoog komen.

Draaizuigermotor

Bij het Britse Parajet zijn al complete pakketten te koop om te gaan vliegen met paravleugel en motor op je rug. Daarin worden nu nog 180 cc tweetaktmotortjes gebruikt. Maar de nieuwste ontwikkeling is de Rotron-draaizuigermotor, een soort viertakt dus.

Met zo’n ding omgebonden is een testpiloot al over de Mount Everest heen gekomen. Er zouden nu voor productie varianten van 160 en 249 cc kamervolume komen. Ze produceren 18 en 29 kW, waarmee de kleinste Rotron al sterker is dan de tweetakt eencilinder die nu wordt gebruikt.

Onduidelijk blijft of de grootste Rotron in staat zou zijn de Skycar aan de opgegeven prestaties te helpen, of dat daar weer een andere motor in huist. Helemaal niets aan harde gegevens is bekend over het Skycar-ontwerp dat volgend jaar in productie moet komen. Of wat er nodig is om dat te laten gebeuren.

Moeten we allemaal bellen om een bestelling te plaatsen, als de proto-Skycar heelhuids terug is uit Timboektoe?

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Skycar-tripje naar Timboektoe: Wel iets voor waaghalzen.

Reageer op dit artikel