nieuws

Covini-sportwagen met zes wielen

Home

Heel erg lang geleden, in 1976, was er eens een heel bijzondere F1-auto. Deze Tyrrell P34 had zes wielen, vier voor en twee achter. Er was ook een jonge Italiaanse technicus die in 1978 zijn eigen ingenieursbureau begon. Ferrucio Covini liet het zes-wielen-idee niet los, en bouwde daarmee een in 2004 onthuld prototype. Deze C6W is net weer verschenen, en komt volgend jaar te koop. Waarom zes wielen?

Covini-sportwagen met zes wielen

Er is buiten de zes wielen geen verband tussen de Covini C6W en de Tyrell P34 F1. Om geheel verschillende reden kozen beide constructeurs voor dubbel uitgevoerde voorwielen.

Klein of groot oppervlak

Wat Tyrrell zocht was een klein oppervlak voorop de auto, voor betere windgeleiding. Kleine wielen met maar 10 inch velgdiameter konden geheel achter de voorspoiler verstopt worden. Alleen had je er dan wel vier nodig, om vooraan nog voldoende contactvlak met de weg te hebben.

Dat contactvlak is juist een van de voordelen die Covini zag. Zijn sportwagen gebruikt geen heel kleine wielmaat, al telt 15 inch velgdiameter voor sportwagens nu wel als vrij bescheiden.

Een dubbel stel voorwielen geeft meer contactvlak, meer remmen, meer veren en dempers. Dat geeft extra stabiliteit, grip en remvermogen, meent Covini. De voorste voorwielen vegen de weg schoon bij regen, de achterste voorwielen hebben dan veel meer grip. Vier wielen en veerelementen kunnen veel beter oneffenheden in het wegdek volgen.

Nieuwe Audi-motor

Ideaal dus voor een snelle sportwagen met aandrijving achter en de motor voor de achteras. Een buizenchassis met koolstofvezelversterking draagt het geheel, buitenop staat een carrosserie uit glasvezelversterkte kunststof en koolstofvezel.

Eerst werd een coupémodel gemaakt, de nieuwste versie die net is getoond op de autoshow van Bologna is een versie met afneembaar dak. Nog steeds staat een Audi 4.2 V8 achterin, alleen is het een nieuwer en sterker versie geworden, met 325 kW.

Zes stuks

De hele auto is met 4 meter 18 lengte toch best compact gebleven. De wielbasis tot de achterste voorwielen meet maar 2 meter 23, de beenruimte voorin tussen de wielen zal geen sterk punt zijn.

Is het weggedrag met zes wielen echt beter? Aan de Tyrrell F1 kon het niet worden afgemeten. Het team kreeg geen speciaal voor hen gemaakte 10 inch banden die in ontwikkeling gelijke tred hielden met gewone F1-voorbanden. Daarom werd de P34 zeswieler na 1977 niet meer ingezet.

Ferrucio Covini heeft het idee zelf moeten ontwikkelen. Zijn bureau specialiseert zich op het maken van prototypes, vooral voor de auto-industrie. Tussendoor heeft hij de C6W nu na vier jaar uitontwikkeld.

Wilt u wel eens weten of zes wielen nou echt beter is, kom dan snel in actie. Eind 2009 denkt Covini te kunnen gaan leveren, maar hij wil er maar zes per jaar bouwen, want zijn bedrijf is niet ingericht op productie.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Video: Daarom, zes wielen…

Reageer op dit artikel