nieuws

Clever of Carver

Home

3,3 miljoen euro trok de Europese Commissie uit om een voertuig te laten ontwikkelen dat net zo veilig is als een compacte auto, net zo manoeuvreerbaar als een motorfiets en minder vervuilend dan bestaande voertuigen. Samen met een consortium van bedrijven nam BMW de opdracht aan en ontwikkelde de Carv… eh de Clever.

Omvallen of kantelen

De naam Clever is al bijna net zo innovatief als het voertuig zelf. Het staat voor: Compact Low Emission VEhicle for uRban transport. Drie wielen moest de Clever krijgen, bedacht de Europese Commissie verder. Echter, zeker als een driewielig voertuig een korte wielbasis heeft gaat in een bocht al snel het binnenste van de twee parallelle wielen omhoog en dan valt ie om. Voor het probleem bestaan twee bekende oplossingen. Bij de eerste wordt het camber van de parallelle wielen aangepast in de bocht. Mercedes paste die camberaanpassing toe in zijn F300 conceptcar uit 1997.
De tweede oplossing is het voertuig te laten scharnieren ten opzichte van de twee parallelle wielen. Het consortium koos deze tweede oplossing en dus togen op de universiteit van Bath in Engeland een aantal wetenschappers aan het werk om een hydraulisch kantelmechanisme te ontwikkelen. Hydraulisch kantelmechanisme? Dat doet wel erg sterk denken aan het Dynamic Vehicle Control-systeem dat in de Van den Brink’s Carver auto-stuur-input omzet in motor-stuur-output. Zelfs de maximale kantelhoek van beide systemen is gelijk, 45°.

Bescheiden actieradius

Toch is de Clever nou ook weer niet helemaal een Carver. Waar met de laatste een hoop fun te beleven is dankzij 68 pk uit 660 cm3 moet de eerste het doen met een 230 cm3 BMW-motortje dat door het Franse IFP geschikt is gemaakt voor het verstoken van aardgas. Dat levert 17 pk-tjes en een topsnelheid van 80 km/h uur op. Logisch dat dat niet meer dan een bescheiden aardgasverbruik oplevert. Vertaalt naar benzine komt het neer op 2,4 liter per 100 km. Maar omdat de twee verwijderbare druktankjes slechts een heel bescheiden inhoud hebben, blijft de actieradius desondanks beperkt tot 150 km.
De Europese Commissie had de 3,3 miljoen euro natuurlijk ook kunnen gebruiken voor een belastingkorting op de Carver. Misschien was dat wel een sympathieker idee geweest.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel