nieuws

Can-Am Spyder: auto/motor-kruising

Home

Als we het hebben over hybrides is dit een intrigerende: een driewieler die werkelijk half motorfiets, half auto is. Inclusief elektronica zoals ABS, EBD en een soort ESP. Geproduceerd door het Canadese Bombardier, een heel serieus bedrijf. Dat wil dit jaar ook in Europa gaan verkopen. Wat is die Can-Am Spyder?

Can-Am Spyder: auto/motor-kruising

Gezien het gewicht van 316 kg droog had de Can-Am Spyder als motorfiets kunnen gelden. Ware het niet dat de drie wielen symmetrisch staan opgesteld, in een Y-vorm die de producent voor ideaal houdt. Zal hier dus wel een auto-kenteken moeten hebben.

Vooraan een auto

Twee voorwielen zorgen voor stabiliteit en goede bestuurbaarheid. Daar zit wat in, een driewieler met omgekeerde Y-opstelling, twee wielen achter, stuurt niet lekker. Deze Spyder denkelijk wel, met ophanging voor aan dubbele driehoeksarmen. En met een bekrachtigde besturing, het motorfiets-stuur bedient een auto-stuurinrichting!

Het neusje tussen de wielen bevat nog 44 liter bagageruimte, zoveel als een goede kofferset voor motoren. Xenon-koplampen zijn mogelijk. En er zit het nodige aan elektronica in de neus. ABS, tractieregeling, remkrachtverdeling EBD, elektronisch motormanagement, en een antidiefstalsysteem. Samen met Bosch werd zelfs een stabiliteitsregeling uitgewerkt!

Achteraan een motor

Een simpel stalen brugframe draagt de aandrijving en achtervork. Onder dat frame hangt een 998 cc Rotax V-twin, goed voor 79 kW. Een heel modern watergekoeld blok, gemaakt door de producent van de Can-Am Spyder zelf. Via een vijfbak wordt met een kunststof snaar het achterwiel aangedreven.

Een elektronisch gestuurde vijfbak is ook mogelijk, bedienbaar met een schakelaar vanaf het stuur. Over prestaties wordt niets vermeld, maar traag zal de Spyder echt niet zijn. Het remsysteem werkt alleen met een voetpedaal, op alle drie wielen.

Verkoop in Europa

Vorig jaar is producent BRP begonnen met de opbouw van een verkoopnetwerk in Noord-Amerika, nu moet datzelfde in Europa van de grond komen. BRP staat voor Bombardier Recreational Products, waaronder heel bekende merken.

De Ski-doo-sneeuwscooters, Evinrude- en Johnson-buitenboordmotoren, Rotax-motoren voor allerhande voertuigen, alles van Bombardier. Dus geen geintje, die Can-Am Spyder. Er zijn in België al BRP-dealers die hem naast de bestaande Can-Am-quad adverteren.

In Noord-Amerika is de levering gestart, de prijs ligt daar op een kleine 13.000 euro ex belastingen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Filmpjes: Safety First voor je op de Can-Am Spyder stapt.

Reageer op dit artikel