nieuws

AMT Historisch archief: Zweedse Champion als 2 CV-concurrent?

Home

De eerste na-oorlogse AutoRAI trok natuurlijk volop begerige autoliefhebbers, om na jaren vol andere zorgen het nieuwste aanbod te zien. AMT stelde vast dat de meesten echter helaas geen auto konden bekostigen. Terwijl een goedkoper motor met zijspan weer geen echt handig gezinsvervoer biedt. Bracht de Zweedse Champion misschien uitkomst?

AMT Historisch archief: Zweedse Champion als 2 CV-concurrent?

Met kennis van zaken stelde AMT vast dat onder 4000 gulden geen echte auto te koop was. Maar zo kort na de oorlog kon een groot deel van het volk hooguit de prijs van een goede motor, eventueel met zijspan opbrengen. Die schatten we op 2500 tot 3000 gulden. Als je voor dat geld nu eens een simpel autootje kon kopen…

AMT zag in 1950 maar één kandidaat, de nieuwe Citroën 2 CV. Mogelijk kon die auto goedkoop genoeg zijn. Maar helaas exporteerde Citroën nog niet naar Nederland, en toonde tot onze teleurstelling de 2 CV zelfs niet op de AutoRAI. Pas in 1952 kwam die auto naar Nederland.

Tweezits Zweed

Wat er wel stond was de Svenska Champion. Daarop had de Delftsche Motoren Handel zijn oog laten vallen. Die wilde wel de import opnemen. We begrepen zelfs dat ze liefst de Champion hier in licentie wilden bouwen. Zo kon hij misschien voor niet veel meer dan 2500 gulden aangeboden worden.

Klein probleempje, de Champion was nog slechts een prototype. Het zag er echter veelbelovend uit, vonden we. Helemaal van Zweeds staal gebouwd, op een ruggengraatchassis.

Het wagentje bood twee zitplaatsen, met een bagageruimte erachter. De voor die tijd gestroomlijnde vorm deed wel aan Saab denken, maar die had er niets mee te maken.

Tweetakt achterin

Een gelijkenis met Saab zat ook in de aandrijving. Deze werd verzorgd door een tweetaktmotor, zoals ook Saab nog lang zou gebruiken. Daarmee hield de gelijkenis wel op.

In de Champion stond die motor achterin, en hij was luchtgekoeld, anders dus dan bij Saab. De 398 cc JLO-tweecilinder kwam uit Duitsland. Heel mooi was dat rondom onafhankelijke wielophanging werd toegepast.

Wat er dan aan mankeerde is niet duidelijk, maar het is niets geworden. Heel het merk Champion kwam nooit van de grond. Maar dankzij AMT is het niet helemaal vergeten.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Lees hier alles over de Champion die nooit kwam.

Reageer op dit artikel