nieuws

AMT Historisch archief: Shelter-driewieler voor de minima

Home

Autorijden voor de smalle beurs was in de na-oorlogse opbouwjaren een vaak terugkerend onderwerp. Ook in Nederland werd druk gesleuteld aan gesloten voertuigen voor de gewone man. Die kon een echte auto, al was het maar een Eend of Kever, nog niet bekostigen. Misschien wel de Shelter van ir. Van der Goot?

AMT Historisch archief: Shelter-driewieler voor de minima

Tot in alle details deed AMT verslag van het ontstaan van deze rijdende variant van de schuiltent waarnaar hij vernoemd werd. Je kunt ook zeggen dat het een Nederlandse versie lijkt van de BMW Isetta, ook gemaakt voor wie net nog niet de status van een echte automobilist kon betalen.

Dezelfde ei-vorm, drie wielen met een motortje achterop, met een kwartliter ééncilinder voor de aandrijving. BMW dankt er letterlijk zijn overleven aan, nadat het ontwerp overigens gekocht werd van het Italiaanse Iso.

Waarom niet?

Als hobbyende student vliegtuigtechniek begon ir. Van der Goot al tijdens W.O. II aan het ‘shelter’-idee te werken. Dat kreeg steeds serieuzer vormen, maar was toch geen hoofdzaak in het leven van de ontwerper.

Daarom duurde het tot 1958 voordat een serieuze proefserie werd gebouwd. De autopers werd genodigd om hun mening erover te geven. Waarbij natuurlijk de prijs wel erg belangrijk was. Hoeveel mocht zo’n minimumvehikel kosten? En hoe minimaal mocht het zijn, om nog op enige kopersbelangstelling te kunnen rekenen?

AMT was erg onder de indruk van de doeltreffende technische eenvoud. Mede omdat zelfs het motortje van eigen ontwerp was. Toch brachten we als wat onheilspellende kop ‘Te Primitief?’

Te simpel, te laat

Ons oordeel over de Shelter was alleszins mild, waarnaast de sympathie voor de ontwerper bij iedereen groot was. Toch meenden autobladen dat het publiek niet op de Shelter zat te wachten. Te minimaal, meende de ene, terwijl een ander blad een probleem zag in het ontbreken van een servicenetwerk.

AMT meende dat de Shelter zo simpel was dat reparatie en onderhoud bij elke brom- of motorfietshandel kon gebeuren. Eerder zagen wij een probleem in de prijs, de 2.500 gulden of meer die de producent schatte was waarschijnlijk wat te hoog gegrepen.

Zo is het er dus nooit echt van gekomen, met die Nederlandse driewieler voor de minima. De gedachte was goed, maar de uitwerking duurde te lang. Er kwam al vaart in de welvaartsgroei, kleine echte auto’s zouden snel binnen bereik van de massa komen. Vijf jaar eerder had de Shelter veel beter kunnen scoren. Mits er van die 2.500 gulden nog wel wat af had gekund, natuurlijk.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Shelter-driewieler te primitief? Lees het artikel uit 1958

AMT Linktips

Nederlandse Dwergautoclub DWAC

Lees ook het artikel over de moderne opvolger van de vijftigerjarendwergauto’s: Space Efficiënt Vehicle (SEV)

Reageer op dit artikel