nieuws

AMT Historisch archief: Rijwiel Solex motoriseert den arbeider

Home

Kort na de oorlog was zelfs een lichte motorfiets voor het gewone volk nog onbetaalbaar. Vandaar dat AMT in 1948 een open oog had voor het simpelste gemotoriseerd vervoer. In Frankrijk was de Vélo-Solex onthuld, een Nederlands bedrijf kreeg licentie om hier Solexen te bouwen. Een geniaal simpele constructie, vonden we.

AMT Historisch archief: Rijwiel Solex motoriseert den arbeider

De beroemdste fiets met hulpmotor viert nu dus zijn zestigjarig jubileum. Bedacht door carburateurfabrikant Solex, maar ook in Nederland geproduceerd.

De ‘groep Stokvis-van der Heem’ zag in Nederland-fietsland zo’n enorm marktpotentieel dat ze geen import maar licentiebouw kozen.

AMT bekeek het natuurlijk vooral van de technische kant. We onderschreven dat dit simpele vervoermiddel de grootscheepse motorisering van het Nederlandsche volk kon inleiden. Waaruit volgde dat werkplaatsen dan te maken zouden krijgen met reparatie, en in AMT vast een idee kregen wat er op hen af kwam.

Doordachte simpelheid

In een helder betoog legde AMT uit waarom de Solex zo doodsimpel moest zijn. Dan was geen enkel technisch inzicht nodig voor het gebruik, want de arbeidersmassa bezat nog geen technisch inzicht. Bovendien, hoe simpeler het mechaniek, hoe minder kans op storingen en slijtage.

Anderzijds stond AMT helemaal achter de keuze van Solex om niet alleen een hulpmotortje te maken, maar een complete fiets die berekend was op motorisering.

Nota bene zonder carburateur, terwijl dat nu juist de specialiteit van fabrikant Solex was. Onze redactie kende alle bijzonderheden, en kon uitleggen waarom het 45 cc motortje juist bij een bescheiden 12 km/h zijn maximale koppel leverde.

Vanaf vijf gulden

U dacht dat fietsen met vering iets moderns waren? Heel bewust was het frame van de Solex uitgevoerd als een ‘damesmodel’ met lage instap, de gebogen framebuis zorgde met zijn flexibiliteit voor… vering.

De verbluffende simpelheid ten spijt zou het Rijwiel Solex toch 375 gulden gaan kosten. Flink wat duurder, vermoeden we nu, dan een goede fiets zonder motor in 1948 kostte. Maar geen nood, de Nederlandse producent voorzag in een afbetalingsregeling. Als je vijf gulden contant kon neerleggen mocht je al het tijdperk van de motorisering binnen treden.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Zo introduceerde AMT in 1948 de Rijwiel Solex

Jubileum: 60 jaar Solex in Nederland

Solex-rijders vieren 60 jaar Solex in Nederland op 10 en 11 mei in Park Hartenstein in Oosterbeek. Onder meer Exposities, een Concours ‘d Elegance, een Solex-markt, behendigheidsritten en een toertocht moeten het jubileum luister bij zetten. Het volledige programma vindt u hier.

In het Historisch archief vindt u een bonte verzameling autotechnische hoogtepunten, zoals: de kolengasgenerator, de eerste schijfrem, het afscheid van de carburateur en nog veel meer.

AMT Linktips:

De Nederlandse Solex Website

SoleX’in Internationale Solex Website

Amerikaanse Solex-importeur

De Solex-startpagina met tientallen Solex-links

Solex-historie

Elektrische E-Solex designed by Pininfarina

60 jaar Solex in Nederland

Video: De Solex is terug! Van Vélo-Solex naar E-Solex.

Reageer op dit artikel