nieuws

AMT Historisch archief: Renault Floride mooi maar gewichtig

Home

Ruim voordat de levering in Nederland begon kon AMT uitgebreid Renaults sportmodel Floride beproeven. Zeker mooi van vorm en goed gebouwd, maar AMT keek dieper en zag daar de ingewanden van een Renault Dauphine. Enkele snelle berekeningen bevestigden dat van de Floride geen sportieve prestaties verwacht konden worden.

AMT Historisch archief: Renault Floride mooi maar gewichtig

Bij een lange testrit viel op hoe rustig en vast de Floride op de Franse wegen lag. Hij (of zij?) bleek met bemanning en al maar liefst een ton te wegen, voor die tijd een heel gewicht. We wisten al dat de Floride technisch baseerde op de Dauphine-sedan, en die mocht vol beladen al niet meer dan een ton wegen.

Vierde versnelling extra

Het is nu welhaast aandoenlijk te zien hoe de automobilist anno 1960 blij gemaakt kon worden met een ‘sportwagen’ waarin een 850 cc motor stond. We berekenden dat deze in opgevoerde Gordini-versie de Floride aan omstreeks 36 pk hielp.

Maar ja, de Floride was ook zwaarder dan een Dauphine. Dat noodzaakte tot veel schakelen om nog een beetje de gang erin te houden. Geluk dat we beschikten over een versie met vierbak, standaard moest je het met drie versnellingen zien te redden.

Niet zo vreemd dan, dat we over de wegligging van de Floride prima te spreken waren. Ondanks een motor die achter de achteras hing. Met het rijtempo lagen ook de eisen aan wegligging niet zo hoog.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Klik hier voor een technisch artikel uit 1959 over de Renault Floride

AMT Linktips:

Renault Club d’Anciennes Renault des Pays-Bas

Renault heritage Floride

Renault Caravelle and Floride Enthusiast

Filmpje: Met een beetje geluk is zo’n vergeten Floride nog aan te treffen in een Frans weiland of boerenschuur. Deze lijkt de moeite van het restaureren waard…

Reageer op dit artikel