nieuws

AMT Historisch archief: Renault Estafette met bijzondere transmissie

Home

Op basis van de populaire Dauphine werkte Renault zeer uiteenlopende andere modellen uit. Tegelijk presenteerde het merk de sportieve Floride en de bestelauto Estafette. Dus bekeek AMT ook die laatste, erg interessant door zijn voorwielaandrijving. De speciale transmissie had al concentrische assen!

AMT Historisch archief: Renault Estafette met bijzondere transmissie

Natuurlijk waren we technisch ook in een bestelwagen zeer geïnteresseerd. Hoe had Renault dat aangepakt om de Dauphine-aandrijving omgekeerd in te bouwen? Van motor en aandrijving achter, naar de zeker voor bestelwagens toen erg ongewone opstelling met motor én aandrijving voor.

Zorg om homokineten

Mooi gedaan was dat de zelfdragende Estafette voor en achter subframes had, zodat aandrijving en wielophanging gauw gewisseld konden worden.

Maar bezorgd waren we nog over die voorwielaandrijving. Dat vereiste aandrijfassen met homokinetische koppelingen. Konden die het frequent wegtrekken in stadsverkeer met een zware bestelwagen wel aan? Zelfs al hadden we ook wat twijfel of het 850 cc motortje wel sterk genoeg was voor een tot 1650 kg zware besteller.

Ook vol beladen, berekenden we, lag het meeste gewicht nog op de vooras. Zou de Estafette wel stabiel remmen, of kwam de licht belaste achterkant dan voorbij. We probeerden het.

Slimme transmissie

Helemaal verrukt was AMT van de uitstekend schakelende vierbak, met goed verdeelde versnellingen. Niet alleen om de praktische eigenschappen, ook in verband met de opvallende constructie.

In- en uitgaande transmissieas waren concentrisch uitgevoerd. Het leek wel iets op de constructie van de huidige dubbelkoppelingtransmissies! De dunne ingaande as, begrepen we meteen, diende mooi als torsiedemper in de aandrijflijn.

Dat hielp de aandrijfassen, en de destijds nog problematische homokineten, beschermen tegen schokbelasting bij het optrekken. Alleen het uiterlijk van de Estafette, daar kon onze redacteur zich maar niet in vinden.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Klik hier voor een artikel uit 1959 over Renault Estafette

AMT Linktips:

Renault-club ‘Vrienden van de Estafette’

Renault Club d’Anciennes Renault des Pays-Bas

Renault-geschiedenis

Video: De meeste Estafettes gaan tegenwoordig als camper door het leven.

Reageer op dit artikel