nieuws

AMT Historisch archief: Peugeot 504 waardevolle aanwinst

Home

Ook in 1968 had Peugeot zich al kunnen aanprijzen met ‘je voelt je lekkerder in een …’, blijkt uit onze kennismaking met de 504. Na een rit met de injectieversie belichtten we de uitstekende combinatie van technische kenmerken, en hoe prettig dat in de praktijk beviel. Zo’n injectiemotor bleef maar trekken.

AMT Historisch archief: Peugeot 504 waardevolle aanwinst

Dat waren nog eens tijden. Op een rit van Utrecht naar Harderwijk kon ‘herhaaldelijk’ 185 op de snelheidsmeter gebracht worden, als indicatie wat de 504 in huis had. Toen mocht dat, en konden we het gerust in AMT laten weten.

Onafhankelijk

Gelukkig paste de wegvastheid bij die duizelingwekkende snelheden. Want een 504 TI had niet alleen injectie, op zich al zeldzaam destijds. Toen nog met een mechanische Kugelfischer-pomp, door een kunststof snaar aangedreven.

Daarmee ging samen dat de achterwielen onafhankelijke ophanging kregen. Ook had de auto dan schijfremmen rondom. Daarmee lagen rem- en stuurcapaciteit op vertrouwenwekkend niveau. Ook nog apart was dat motor en differentieel in de achteras door een starre buis waren verbonden.

Veilig?

Die buis onder de vloer door maakte de auto weer stijver, dus veiliger. Destijds kwam de belangstelling voor botsveiligheid net op. Dus letten we goed op een dashboard en stuurnaaf van zacht materiaal, en er waren zelfs uitschuifbare hoofdsteunen.

Nog mooier, onze redacteur vermeldde zes bevestigingspunten voor autogordels. Nee, geen zes gordels, twee driepuntsgordels voorin. Hoewel je op een smal kussentje tussen de voorstoelen theoretisch nog een kind kon laten zitten, dan had je wel zes zitplaatsen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Klik hier voor een technisch introductie-artikel over de Peugeot 504 uit 1968

AMT Linktips:

Association Peugeot Hollande

Peugeot Club Nederland

Peugeot 504 Berline – Break – Familiale register

Peugeot-museum

Filmpje: Niet aan de roestduivel ten prooi gevallen 504’s kregen na jaren trouwe dienst een tweede, derde of vierde leven in Afrika. Vooral de ruime Break is ultiem transportmiddel voor van alles en nog wat. Mooie originele exemplaren zijn in Europa inmiddels een zeldzaamheid geworden.

Reageer op dit artikel