nieuws

AMT Historisch archief: Opel brengt ‘Rekord’ in ruimte

Home

Zeer gecharmeerd was AMT in 1963 van de nieuwe Opel Rekord. Niet dat die technisch vooruitstrevend was, integendeel. Maar heel modern gelijnd, en vooral enorm vooruit gegaan in binnenruimte. Daarbij nieuwe voorwielophanging en versterkte motoren, verkoopsucces haast gegarandeerd. Wat waren we nog weinig veeleisend…

AMT Historisch archief: Opel brengt ‘Rekord’ in ruimte

Je kunt het ook andersom stellen, wat zijn we tegenwoordig verwend. Deze Rekord had voorstoelen die niet alleen in lengte versteld konden worden. Ook de rugleuning was verstelbaar, zelfs onder het rijden! Verstelbouten die met een steeksleutel aangepakt moesten worden waren toen nog normaal.

Geen smeerpunten

Hoewel het grote nieuws zat in een veel beter ingedeelde, lager en breder carrosserie liep AMT uiteraard ook alle technische kenmerken langs. Bladveren en starre as achter, nieuwe dubbele triangels en schroefveren voor.

Met als groot voordeel dat er bijna geen draaipunten meer met de vetspuit gesmeerd hoefden worden, en pas na 5000 km olieverversen werd verlangd. Veel draaipunten hadden namelijk rubber gekregen, in plaats van metalen bussen.

We waren geheel tevreden over de remprestaties. Met trommels rondom, schijfremmen beloofde Opel voor later.

Niet zonder kachel

Alleen door detailverbetering had Opel tien procent meer vermogen gevonden in de 1.5 en 1.7 motoren. Dat durfden we toch niet aan, om op Nederlandse wegen de top van 138 km/h te proberen. We volstonden met “behoorlijk snel” als indruk van de Rekord 1.7.

Vier versnellingen had die, basisversies deden het met drie. Het ging alleen niet meer aan, vonden we, om prijzen op te geven zonder verwarming. Niemand kocht toch meer een auto zonder een kachel mee te bestellen!

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Klik hier voor een technisch introductie-artikel over de Opel Rekord A uit 1963

AMT Linktips:

Historische Opel Club Nederland

1e Nederlandse Opel Automuseum Tijnje

Opel-geschiedenis

Filmpje: Ein toller Wagen…, der neue Rekord!

Reageer op dit artikel