nieuws

AMT Historisch archief: Handzame Herald van Triumph

Home

Uiteindelijk kwamen we ook wel toe aan het geslaagde uiterlijk van de nieuwe Triumph Herald, getekend door Michelotti. Maar eerst doken we onder de auto, meer geïnteresseerd in mooie techniek dan een leuk smoeltje. En technisch was die Herald mooi.

AMT Historisch archief: Handzame Herald van Triumph

Natuurlijk vonden ook wij het handig gevonden van Michelotti, dat de hele neus voorover kon klappen. De hele motor en wielophanging zo voor het grijpen. Het woord ‘kreukelzone’ werd pas lang na 1959 uitgevonden.

Modern en licht

Het meest ging onze belangstelling uit naar de wielophanging. En dan vooral de achteras, want wij stelden dat een zware starre as niet meer van deze tijd was voor een lichtgewicht als de Herald. Die had dan ook heuse onafhankelijke ophanging rondom aan zijn X-vormig chassis.

Ook de voorwielophanging was elegant licht gebouwd. We waren best onder de indruk van het weggedrag, waarbij ook de extreem korte draaicirkel ons bekoorde. Een heel handzaam wagentje dus, voldoende ruim bovendien en goed op de weg liggend.

Een ‘continentale Brit’ noemde AMT deze Triumph, vanwege zijn carrosserie naar Italiaanse snit. Een stukje geschiedenis op zich, want Michelotti zou nog meer modellen voor Triumph tekenen, en later ook de DAF 44/55. Maar dan als zelfstandig ontwerper, hij werkte nog voor carrossier Vignale toen de Herald ontstond.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Klik hier voor een technisch Triumph Herald-artikel uit 1959

AMT Linktips:

Triumph Club Holland

Triumph Sports Six Club (UK)

Triumph Herald tips and tricks

Filmpje: Herald van wrak naar rijdend exemplaar. Lekker sleutelen door de volledig vooroverklappende neus.

Reageer op dit artikel