nieuws

AMT Historisch archief: De wonderlijke Citroën Ami

Home

Als een kruising van de legendarische 2 CV en ID 19 zette Citroën de Ami 6 op. Dat moest wel iets bijzonders zijn, met zulke ‘ouders’. AMT bekeek het van de technische kant, en verbaasde zich over de prestaties van deze eigenwijze sedan. Waar zat het geheim?

AMT Historisch archief: De wonderlijke Citroën Ami

Na een beschrijving van de opbouw, deels op de 2 CV en deels op de grote Citroën ID lijkend, boog AMT zich over topsnelheid en verbruik.

Onze conclusie is dan dat in de Parijse burelen van Citroën weer een grootse prestatie werd geleverd. In vergelijking met de Fiat 600 D, een auto in dezelfde klasse, presteert de Ami 6 beter ondanks een kleinere motor.

Over op Koni

Meteen doen we er een praktische tip bij. Onder de Ami past Citroën hydraulische schokdempers toe, waar de 2 CV met dezelfde ophanging nog simpele wrijvingsdempers heeft. AMT weet echter dat ons eigen Koni net hydraulische schokdempers voor de 2 CV heeft uitgebracht.

Die moeten wel geweten hebben, concluderen we, dat Citroën zelf bij de Ami 6 op hydraulische dempers overgaat. Zodat Koni tegelijk met het debuut van de Ami eenzelfde opwaardering voor de 2 CV kon uitbrengen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Klik hier voor een technische beschouwing van de Citroën Ami 6 uit 1961

AMT Linktip: Ami Vereniging Nederland (AVN)

Filmpje: extravagante vormgeving voor de gewone man.

Reageer op dit artikel