nieuws

AMT Historisch archief: De nieuwe Citroën-sensatie

Home

In zijn verlangen naar technische noviteiten liet ook AMT zich wel eens in de luren leggen. Begin jaren vijftig werd reikhalzend uitgekeken naar een nieuwe, grote Citroën. Bij dat merk moest het wel iets revolutionairs worden. Uit betrouwbare bron, zo oordeelde AMT destijds, kwam veelbelovende informatie los. Maar ‘de nieuwe Citroën’ leek niet op de DS…

AMT Historisch archief: De nieuwe Citroën-sensatie

Dat laatste is natuurlijk achteraf bekeken. Begin 1952 was de DS nog lang niet klaar. Die kwam pas eind 1955. Wel studeerde Citroën op sensationele nieuwe ideeën, die de ‘Traction Avant’ konden overtreffen.

Maar toen het gerespecteerde Franse blad l’Automobile beweerde gereden te hebben in ‘de nieuwe Citroën’, en wat details verstrekte, geloofde AMT in een aanstaand debuut. We publiceerden een tekening uit l‘Automobile, en gaven kort de toegepaste technieken weer.

Nog geen DS

Heel zeker is dat de Franse redacteuren niet met een vroege versie van de DS kennis maakten. Wat hier geschetst werd leek er hooguit heel in de verte op.

Wat klopte was dat de motor achter de versnellingsbak stond, en de wielen onafhankelijk waren opgehangen. Maar dat was nu juist geen nieuws. Precies daarmee was twintig jaar eerder de 7CV ‘Traction Avant’ een sensatie geweest.

Nou ja, diens achterwielen zaten aan een semi-starre as. Maar of ‘de nieuwe Citroën’, maar vast type 8CV genoemd, dan wel echt onafhankelijke ophanging achter had kon je aan de schets van l’Automobile ook niet zien.

Proefballon?

Het kan best zijn dat de Franse collega’s wel degelijk in een geheime Citroën hebben gereden. Een proefmodel om enkele technische ideeën te testen, waarbij het oordeel van buitenstaanders zoals autoredacteuren iets kan zeggen over acceptatie van zulke nieuwe technieken.

Er was sprake van ‘telescopische’ ophanging. Kreeg de Franse redacteur misschien buiten zijn medeweten de eerste ervaringen met hydropneumatische vering, vanaf 1954 als laatste praktijktest gemonteerd aan de achteras van het Traction Avant-topmodel?

Experimenten

Ook vol- of halfautomatische schakeling zou de nieuwe Citroën krijgen. Inderdaad verscheen in 1955 de DS met hydraulisch bekrachtigde schakeling. Wat verder klopte was dat de remmen vooraan tegen het differentieel zaten. Net als bij de Traction, met trommels. Voor de echte DS werden het schijven, in 1955 nog iets zéér vooruitstrevends.

Een goede stroomlijn en daardoor laag brandstofverbruik werden al genoemd. Maar met de revolutionaire vorm van de DS was Citroën getuige de tekening die AMT kreeg blijkbaar nog lang niet klaar.

En wat te denken van een luchtgekoelde zescilinder boxermotor voor de geheimzinnige 8CV? Toch kan het zijn, dat een combinatie van drie 2CV boxertweepitters ooit is overwogen. Had makkelijk kunnen zijn in productie, dezelfde zuigers en cilinders voor 2CV en DS.

Tja, had Citroën destijds óns maar gevraagd als beoordelaar. Dan hadden we het naadje van de kous geweten. Ruim drie jaar voordat de definitieve DS op de Parijse Autosalon werd onthuld.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Een nieuwe grote Citroën! Wat gaat het worden vroeg AMT zich in 1952 af

AMT Linktips

Citroën ID/DS Club Nederland

Meer Citroën-clubs vindt u hier

Citroën-historie

Geboorte van de ID/DS

Filmpje: 1955, Snoek, Strijkijzer, Godin…

Reageer op dit artikel