nieuws

AMT Historisch archief: Datsun debuteert met Bluebird/Cedric

Home

Geleidelijk werden we in de jaren zestig gewaar dat in Japan ook auto’s werden gebouwd. Datsun kwam zich melden, met de compacte Bluebird en ruime Cedric. Welwillend ontving AMT ze, met een indruk van conventionele techniek en goede kwaliteit. Wie durfde anders tenslotte een heel jaar of 20.000 km garantie aan?

AMT Historisch archief: Datsun debuteert met Bluebird/Cedric

Met niet gering vertoon presenteerde importeur Hart Nibbrig & Greeve de eerste Datsuns, geproduceerd door Nissan. Het vierde Japanse merk dat op de Nederlandse markt verscheen, na Isuzu, Toyota en Hino.

We verduidelijkten dat Nissan tweede grootste autoproducent van Japan was, en eerder had samengewerkt met het Britse Austin. Zodoende hadden we vanuit onze technische kennis ook gauw door dat de nieuwe Datsuns nog steeds aangepaste Austin motoren hadden.

Sterke groei

Het is bijzonder aardig terug te lezen waar in 1966 de Japanse auto-industrie stond. Dat legden we natuurlijk uit bij dit debuut. Liefst 35.000 automobielen had Nissan het jaar daarvoor gebouwd. Het was Japans grootste exporteur, want de Bluebird 1300 ging al naar een aantal exportlanden.

Het stoorde niet dat het automerk Datsun heette, maar de fabrikant Nissan. We vielen evenmin zwaar over een niet al te vaste wegligging, bij zowel Bluebird als Cedric. Eerder meenden we dat de importeur wel erg bescheiden was in zijn doelstelling.

Het eerste jaar wilde men niet meer dan 500 auto’s wegzetten. Dan kon er maximale service aan klanten worden geboden. Datsun zou zo vertrouwen wekken, dat de kwaliteit goed was en er probleemloos mee gereden kon worden.

Waar bleven ze?

Importeur HNG moest later de import afstaan aan een fabrieksvestiging, maar kreeg wel de import van Mitsubishi in handen, daarna ook die van Hyundai. Tot ook Mitsubishi de zaken in eigen hand nam. De Hyundai-import werd verkocht, HNG is niet meer actief in de autobranche.

Datsun werd Nissan, maar de Bluebird bleef nog lang centraal in het gamma. Voor ons tot 1990, toen de Primera verscheen. In Japan noemde men die nog enkele jaren Bluebird, nu is die naam ook uit het Japans gamma verdwenen.

Evenals de naam Cedric, hoewel ook die voor Japanse modellen in de topklasse nog niet lang geleden verdween. Terwijl in Nederland die Cedric weinig bekend werd en ruim veertig jaar na dato al lang is vergeten.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Klik hier voor het Datsun-introductieartikel uit 1966

AMT Linktips:

Nissan/Datsun-geschiedenis

‘Vroege Datsuns’

Datsun History

Nippon Classic Cars

Datsun-vrienden Belgiё

Datsun 100 A

Datsun 1000 B10

Datsun 1200

Datsun 120 Y

Reageer op dit artikel