nieuws

AMT Historisch archief: Crown, Toyota’s eersteling in Europa

Home

Tot op de dag van vandaag is de Crown één van Toyota’s topmodellen, een grote sedan in de luxe klasse. Hier worden al lang geen Crowns meer geboden. Maar dit was wel het eerste model waarmee Toyota het in 1964 op de Nederlandse markt probeerde. AMT was erbij.

AMT Historisch archief: Crown, Toyota’s eersteling in Europa

Ook toen al gold de Toyota Crown als een grote auto, wel 4 meter 61 lang. En met 1235 kg nogal zwaar, meenden we, als gevolg van de zeer robuuste bouw.

Waarom dat was wisten we ook. De wegen in Japan waren niet best, daarom moesten de auto’s wel sterk zijn. Vandaar dat de Crown zowel een zelfdragende carrosserie als een X-vormig chassis had. En dat weegt nu eenmaal wat.

Uitgebreid boordgereedschap

Was het ook daarom dat we opvallend veel boordgereedschap aantroffen? Of hoorde dat bij de in het algemeen complete uitrusting, voor een prijs rond tienduizend guldens die we als gepast voor deze autoklasse zagen.

Toen nog durfden we te grappen dat men het Toyota-concern ‘spottenderwijs’ wel het General Motors van het Verre Oosten noemde. Het was namelijk een concern met veel verschillende takken en producten. Waanzin natuurlijk, dat Toyota zelfs maar in de schaduw van het machtige GM kon staan. Dat dacht tenminste iedereen in 1964.

Ook een aardig detail: zeven jaar onderhandelde de huidige importeur Louwman & Parqui om die Crown te mogen importeren. Veel moeite, maar spijt hebben ze er niet van gekregen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Klik hier voor het introductie-artikel van de Toyota Crown uit 1964

AMT Linktip: Toyota Automobiel Club Nederland (TACN)

Reageer op dit artikel