nieuws

AMT Historisch archief: BMW 1800 uitvoerig getest

Home

Ook in 1964 al keek AMT bij nieuwe auto’s verder dan het uiterlijk en wat technische gegevens. Niet alleen ging onze redacteur in op de technische details van de nieuwe BMW 1800. Hij legde ook uit waarom BMW nu precies met dat model kwam. Technische overpeinzingen met een filosofische tint.

AMT Historisch archief: BMW 1800 uitvoerig getest

De veelbewogen historie van BMW komt in kort bestek ter sprake voor het type 1800 zelf besproken wordt. Ook toen al vonden we het belangrijk de achtergronden te schetsen, om te begrijpen hoe de testauto ontstond en wat er daarom van verwacht mag worden.

Wat was het autoleven nog simpel, dat een iets luxer en groter gemotoriseerd model al telde als belangrijk nieuws. Tien hele pk’s meer had de 1800, vergeleken met de uiterlijk haast identieke 1500.

Interessante getallen

In uitvoerige grafieken liet BMW zien wat dat aan extra acceleratie oplevert. De AMT-redacteur bevestigde het met eigen metingen.

Over de rijkwaliteiten niets dan goeds. Zelfs al had deze 1800 rembekrachtiging erbij gekregen, toch bleef het pedaalgevoel goed. En bij zoveel meer prestaties dan de 1500 waren die bekrachtigde remmen geen gek idee.

Zuipschuit?

Heel aardig is de opgave van het verbruik. De BMW-motor gold als een toonbeeld van modern ontwerp, een 1800 woog maar 1100 kg en had 66 kW/90 pk aan boord. Destijds kostte dat minstens nog gemiddeld een liter benzine per tien kilometer, kon makkelijk wat meer worden.

Daarop hadden we niets aan te merken. Wat waren we toen gelukkig, zonder slurptax en energielabels. En wat heeft de autotechniek sindsdien weer enorme stappen gemaakt, onder andere in motorische zuinigheid.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Klik hier voor een technisch artikel over de BMW 1800 uit 1964

AMT Linktips:

● BMW Club Nederland

● BMW Club voor klassieke BMW automobielen

● BMW 02 Club Nederland

● BMW Mobile Tradition

● BMW historisch archief

Filmpje: Nog meer ‘Freude am Fahren’ met de ‘technische leckerbissen’ in de ‘Neue Klasse’ BMW 1800

Reageer op dit artikel