nieuws

AMT Historisch archief: Autotechniek naar de maan

Home

De mens staat nog niet zelf op Mars, maar we hebben er wel een wagentje staan. Dat heeft al erg interessante informatie opgeleverd. Vijftig jaar geleden begonnen we net te dromen van een buitenaardse landing. De eerste Russische ‘spoetniks’ gaven hoop dat je met een ruimtevoertuig naar de maan kon. AMT dacht alvast na over een maanauto.

AMT Historisch archief: Autotechniek naar de maan

Om helemaal correct te zijn dacht AMT in 1957 mee met een Duitse raketgeleerde, die met kennis van zaken een mogelijk ontwerp voor een maanvoertuig opzette. Een wel heel uitzonderlijk ontwerp, waarvan AMT graag de technische kant belichtte.

Pril begin

De belangstelling voor het rijden op een ander hemellichaam werd destijds sterk aangevuurd doordat de ‘race naar de ruimte’ zichtbaar begonnen was.

De Russen hadden als eerste een satelliet in een baan om de aarde weten te brengen. Snel gevolgd door een tweede, met een levend wezen aan boord, het hondje ‘Limontsjik’. Tot frustratie van de Amerikanen, die zich met hulp van Duitse geleerden na de oorlog op de rakettechniek hadden gestort, om als eerste de ruimte te veroveren.

Van (over)leven in de ruimte was nog niets uit de praktijk bekend. Laat staan dat we de maan al van dichtbij hadden gezien, anders dan met telescopen.

Technische uitdaging

Toch was er uit waarnemingen en berekeningen al redelijk wat bekend van onze maan. Genoeg voor rakettechnicus Hermann Oberth om te overwegen hoe een ooit op de maan aangelande menselijke delegatie zich zou kunnen verplaatsen.

Daar kwam feitelijk zo goed als geen autotechniek aan te pas. Landschap en omstandigheden op de maan lenen zich niet voor onze auto’s, was de stellige indruk. Maar vliegend verkennen kon ook niet. Dat betekende dus een enorme technische uitdaging.

Springende Segway

Oberth koos een zeer onconventionele benadering, met een soort mobiel ruimtestation op één poot. Gebruik makend van gyroscopische werking moest dat overeind blijven. In de verte vergelijkbaar met de manier waarop de huidige Segway rijdt, die in 1957 ook al als een compleet wonder zou zijn gezien.

Nog veel fantastischer was het idee van Oberth om zijn maanvoertuig te laten springen, met behulp van een soort luchtdrukveer.

Als er ooit kolonisten op de maan wonen zou het aardig zijn als ze Oberth’s ideeën eens uitprobeerden. Gewoon om te zien of het echt werkt. AMT matigde zich hierover destijds geen oordeel aan. Lees, en verbaas u.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Lees het artikel uit 1957: ‘Maan Auto’-Techniek of Met de Autotechniek ‘Naar de Maan’

Reageer op dit artikel