nieuws

AMT Historisch archief: Audi Super 90 geheel ontleed

Home

Er was nogal wat te doen geweest over de eerste modellen waar Audi mee kwam. De motor kreeg kritiek, waarop Audi antwoordde met de topversie Super 90. AMT beproefde de auto, en ontleedde zeer grondig Audi’s ongebruikelijke motortechniek. Het merk was pas twee jaar operationeel, als opvolger van DKW!

AMT Historisch archief: Audi Super 90 geheel ontleed

Toen DKW omschakelde van twee- naar viertaktmotoren gingen ze al gauw ook over op een nieuwe naam. Uit de Auto Union kozen ze in 1965 Audi, een nauwelijks nog bekend merk uit de erfenis van Horch. Samen met Horch, DKW en NSU vormde dat merk de Auto Union.

Middeldruk-motor

Omdat DKW alleen in tweetakt ervaring had vroegen ze Mercedes om een viertaktmotorontwerp voor de F 102, voorloper van de eerste Audi’s. Ze kregen een zeer hoog gecomprimeerde ‘middeldruk’-motor. Die werkte niet meteen probleemloos.

De eerste Audi’s werden daarom kritisch beschouwd. Precies wist AMT te melden vanaf welke motornummers wijzigingen waren aangebracht om de kritiek te pareren. Waarna ook nog de Super 90-versie uitkwam, met vergrote motor die wel heel goed beviel.

Beetje eigenzinnig

In onze test uit 1967 ziet u hoe Audi vanaf zijn begin inzette op voorwielaandrijving met motor in de lengte, waar ze pas nu heel langzaam minder streng aan houden. Er werd bij de Audi’s geklaagd over het onderstuur dat dit opleverde.

Het was in elk geval een opvallend geconstrueerde auto, alle reden ons licht erover te laten schijnen. Niet alleen met “een paar dagen scheuren over de weg” zoals veel autobladen deden, merkte onze redacteur op, maar met theoretische kennis van zaken en technische gegevens bij de hand.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Klik hier voor een technische beschouwing van de Audi Super 90 uit 1967

AMT Linktips:

Audi Club International Nederland

Algemene Audi Club Nederland

Audi Club der Mitteldruckmotoren

Audi-historie

Audi-museum Ingolstadt

Auto Union Museum Bergen

Reageer op dit artikel