nieuws

Opel tussen hoop en vrees

Home

De Duitse overheid twijfelt over het verlenen van financiële steun aan Opel. Dat gaf de Duitse minister van Economische Zaken Karl-Theodor zu Guttenberg dinsdag aan op de Cebit-technologiebeurs in Hannover. Opel zelf kijkt ondertussen vooruit en presenteert op de Autosalon in Genève de Ampera. De Opel van de toekomst?

Opel tussen hoop en vrees

Volgens minister van Economische Zaken Karl-Theodor zu Guttenberg zijn er nog veel “open vragen” over het herstructureringsplan dat Opel maandag aan de regering presenteerde. Het plan moet Opel minder afhankelijk maken van het noodlijdende moederconcern General Motors.

Opel wil 3,3 miljard euro aan extra kapitaal aantrekken om zoveel mogelijk werkgelegenheid te redden. Het hoopt dat de Duitse regering in eerste instantie een fors deel daarvan voor haar rekening neemt. Het autoconcern doet daarnaast een beroep op overheden van andere Europese landen waar het fabrieken heeft staan.

GM zou bereid zijn een groot meerderheidsbelang in Opel te verkopen om overheidssteun van de Duitse regering en ander Europese landen los te krijgen, liet operationeel directeur Fritz Henderson gisteren op de autoshow van Genève weten.

Opel wil verder 3500 banen schrappen en mogelijk drie fabrieken sluiten. Dat zei de Europese topman van moederbedrijf General Motors, Carl-Peter Forster, woensdag tegen de Duitse krant Bild. Volgens Forster zal er in ieder geval gesneden worden in de salariskosten van het bedrijf. “Daarnaast schrappen we hopelijk niet meer dan 3500 banen”, aldus de GM-directeur tegen Bild. Opel heeft in totaal 25.000 werknemers in dienst.

De Duitse minister van Financiën Peer Steinbrück betwijfelde maandag of het plan Opel op weg helpt naar een gezonde toekomst. “Als ik eerlijk ben, zie ik het nog niet”, zei Steinbrück.

Opel van de toekomst

Opel kijkt ondertussen vooruit, en presenteerde maandag op de 79ste Autosalon van Genève zijn elektrisch aangedreven gezinsauto, de Ampera. De Ampera, een afgeleide van de Chevrolet Volt, is volgens Opel “de auto van de toekomst”.

Opel vindt niet dat het concurrenten, zoals Toyota dat al jaren geleden de hybride Prius introduceerde, achterna loopt. “Dit is een compleet nieuw concept. De eerste 60 kilometer rij je puur op elektriciteit. De meeste van onze klanten rijden 50 tot 60 kilometer per dag”, stelde Opel-marketingmanager Andreas Lassota dinsdag in Genève.

Ook op langere afstanden wordt de Ampera aangedreven door elektriciteit, dan worden de lithium-ion-batterijen opgeladen door een lichte verbrandingsmotor. Het is ook mogelijk de auto via het stopcontact op te laden. Dit duurt ongeveer drie tot vier uur.

Opel richt zich met de Ampera vooral op mensen die in steden wonen. “Wij bieden schoon autorijden, zonder vervuiling”, aldus Lassota. Het bedrijf heeft hoge verwachtingen van de verkopen. “Dit zal een zeer succesvolle auto worden.” Het is wel de vraag of het geplaagde concern zich met deze nieuwkomer uit het slop kan trekken. De Ampera komt pas in 2011 op de markt.

Bron: ANP

Video: Opel-hoofdingenieur Frank Weber geeft uitleg over de Ampera.

Reageer op dit artikel