nieuws

NedCar en bonden praten over ontslagen

Home

Bij autofabriek NedCar in Born moeten mogelijk tweehonderd mensen weg. De directie van NedCar en de vakbonden praten donderdag over de beëindiging van tweehonderd jaarcontracten, liet een woordvoerster van de autofabriek woensdag weten.

NedCar en bonden praten over ontslagen

Het gaat hierbij om oud-medewerkers die NedCar zelf vorig jaar terughaalde in verband met de start van de productie van de Mitsubishi Outlander, aldus bestuurder Henk van Rees van FNV-Bondgenoten. Hij vreest dat de jaarcontracten nu niet verlengd worden.

Volgens Van Rees is de verkoop van de bij NedCar gemaakte Mitsubishi Colts en Outlanders “dramatisch”. Hij noemt het “diep triest” dat mensen die eerder al waren weggesaneerd en een jaar geleden werden teruggehaald, nu weer op straat komen te staan. Ook vreest Van Rees massaontslagen bij het beeïndigen van de werktijdverkortingsregeling (wtv) bij NedCar in juli.

Deze regeling kan voor zowel NedCar als enkele toeleveranciers tot uiterlijk juli verlengd worden. Daarna is er mogelijk nog steeds geen werk voor de ruim 1600 werknemers die overblijven als de jaarcontracten zijn geschrapt. “Als in dat bestand geschrapt wordt, duiken we onder de absolute ondergrens van een levensvatbare autofabriek”, aldus Van Rees. Hij noemt het perspectief van NedCar om dan te overleven “kritiek”.

Om dit doemscenario te voorkomen, ook voor andere bedrijven in Nederland, moet het Rijk de wtv-regeling verruimen, vindt FNV- Bondgenoten. “We hebben meer lucht nodig”, zegt Van Rees. “We hebben een langere wtv of desnoods deeltijd-WW nodig, bijvoorbeeld in blokken van zes maanden, gespreid over 2009 en 2010”.

FNV-Bondgenoten wil daarnaast dat Den Haag meehelpt om de productie van de Mitsubishi iMiEV elektrische auto naar Born te halen.

Daimler: 18.000 tijdelijk werklozen

Autofabrikanten en toeleveranciers worden hard geraakt door de economische crisis. Zo maakte Daimler woensdag bekend dat het vanaf volgende maand het werk bij vier truckfabrieken stil legt. Daardoor komen ongeveer 18.000 van de 30.000 Duitse werknemers bij de truckdivisie tijdelijk op straat te staan.

De productiestop treft fabrieken in Wörth, Gaggenau, Kassel en Mannheim en gaat in vanaf medio april of begin mei. De maatregel kan de hele zomer duren.

Toyota: kostenbesparingen

Toyota wil de uurlonen van zijn werknemers in Groot-Brittannië met 10 procent verlagen. Ook worden de werkweken met 10 procent verkort. De maatregelen gaan in vanaf 1 april en zullen een jaar duren. Toyota hoopt hiermee kosten te besparen en gedwongen ontslagen te voorkomen. Eerder legde Toyota al de productie in zijn Britse fabrieken voor twee weken stil. Het concern heeft twee fabrieken in Groot-Brittannië met 4500 werknemers.

Toeleveranciers

Ook voor toeleveranciers in de auto-industrie heeft de malaise op de automarkt verstrekkende gevolgen. Continental sluit twee Europese fabrieken. Daarbij gaan 1900 banen verloren. De maatregel is volgens de bandenfabrikant en autotoeleverancier nodig om kosten te besparen en overproductie tegen te gaan.

Continental sluit een fabriek in Hannover, die banden voor commerciële voertuigen maakt, en een autobandenfabriek in het Franse Clairoix. Ook wordt de productie bij een vestiging in Slowakije met een vijfde teruggeschroefd. Daardoor gaat de Europese productie van banden voor commerciële voertuigen bij Continental met 27 procent omlaag en de productie van autobanden met 17 procent.

De banenreductie en de fabriekssluitingen moeten eind maart volgend jaar zijn afgerond. Continental kampt door de crisis in de auto-industrie met een sterk dalende vraag naar banden.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel