nieuws

Is Fiat de redder van Chrysler?

Home

Terwijl wij op Koninginnedag heel andere dingen aan het hoofd hadden, heeft de Amerikaanse regering de eerste autofabrikant gered. Zo lijkt het tenminste, nu Chrysler een alliantie met Fiat aangaat en ‘Chapter 11’-bescherming tegen schuldeisers krijgt. Over maximaal twee maanden moet er een nieuw, levensvatbaar Chrysler staan. Goed voorbeeld voor General Motors, of nog te vroeg om te juichen?

Is Fiat de redder van Chrysler?

Per 1 mei staan de Chrysler-fabrieken stil, al draaien alle afdelingen buiten de VS gewoon door. Ergens in juni moet een hervormd Chrysler uit de as herrijzen.

Dan stapt chef Bob Nardelli op, destijds aangesteld door kapitaalfonds Cerberus toen die Chrysler overnamen van Daimler. Hij gaat terug naar Cerberus. Daimler gaf enkele dagen voor het besluit tot ‘technisch faillissement’ zijn resterend aandeel van 19,9% cadeau aan Cerberus.

Fiat moet zuinigheid leveren

Om te beginnen krijgt Fiat een aandeel van 20% in het nieuwe Chrysler. De Amerikaanse overheid verbindt er voorwaarden aan om dat aandeel op te voeren naar 35%.

Ze krijgen 5% als Chrysler toegang krijgt tot het wereldwijd verkoopnet van Fiat. Nog eens 5% valt te verdienen door een zuinige motorfamilie in de VS te laten produceren. De laatste 5% kan Fiat incasseren door Chrysler een bodemgroep te leveren voor een automodel dat gemiddeld 40 mpg (5,9 l/100 km) verbruikt.

Met andere woorden, Fiat moet garanderen dat ze zuinige techniek bij Chrysler inbrengen. Geldelijke hulp wilde Fiat nooit meenemen. De Italianen krijgen als tegenprestatie toegang tot de Amerikaanse markt via het Chrysler-netwerk. Eerder had Fiat geen import- en verkooporganisatie in Noord-Amerika.

Maximaal komt Fiat zo op 35% aandeel in Chrysler. Daarnaast kunnen ze nog 10% verwerven, die eerst in handen komt van de Amerikaanse en Canadese overheid, in ruil voor financiering van Chryslers doorstart. Als dat allemaal is terugbetaald kan Fiat deze 10% erbij krijgen.

Arbeidersbestuur

Dan missen we nog 55% eigendom. Dat blijft niet bij Cerberus, die moet aansluiten bij de schuldeisers. Het meerderheidsaandeel gaat naar de VEBA, het sociaal fonds voor gepensioneerden van Chrysler, in ruil voor geld dat Chrysler had moeten storten in dit fonds. Een soort arbeidersbestuur dus, totdat het VEBA-fonds later besluit aandelen te verkopen om klinkende munt in kas te krijgen.

Schuldeisers van Chrysler staan voorlopig machteloos, door de Chapter 11-bescherming. Een soort uitstel van betaling dat érg lang aangehouden kan worden. Niet alle verzamelde schuldeisers (vooral kapitaalverschaffers) wilden genoegen nemen met eenderde uitkering op hun uitstaande schulden, in de vorm van aandelen.

Hoe nu verder?

Nu zet ‘Chapter 11’ hen voorlopig buitenspel. Het oude Chrysler moet opgedoekt worden, met een regeling van uitstaande schulden, terwijl de bezittingen overgaan naar het nieuwe Chrysler.

Werkkapitaal zal Chrysler ontvangen als lening van de staat, want de kas is volstrekt leeg. Er moeten miljarden dollars bij om de fabrieken weer op gang te krijgen. De zuinige techniek van Fiat is zeker niet op korte termijn om te zetten in nieuwe productie-Chryslers.

Bij de prima MultiJet-diesels blijft de vraag of de Amerikanen in het algemeen al bereid zijn dieselpersonenauto’s te gaan rijden. Tot op heden nog niet. Chrysler kan kleine en zuinige Fiats gaan verkopen, maar die kunnen niet zomaar in de VS geproduceerd worden. Ombouw van een Chrysler-fabriek kan ook nauwelijks al dit jaar afgerond worden.

Ook moet de hoop gevestigd zijn op Amerikaans nationalisme. Zal het publiek, ondanks aanhoudende onzekerheid over de toekomst, onverminderd de nieuwe Chryslers blijven kopen?

Marchionne weer als puinruimer?

Verwacht werd al dat Sergio Marchionne de leiding zou nemen, als een Chrysler/Fiat-alliantie tot stand kwam. Bij Fiat heeft hij zijn klus geklaard, speculaties liepen al dat hij daar niet lang meer de leiding wilde houden.

Nu krijgt hij mogelijk een nieuwe uitdaging, nadat hij kundig en efficiënt Fiat van de ondergang redde. Dankzij miljarden steun van General Motors, dat eerst wel en toen toch niet Fiat wilde opkopen, waarvoor ze twee keer vet moesten betalen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel