nieuws

‘Fusie Opel en Fiat kost tienduizend banen

Home

Een fusie tussen Fiat en Opel kan ten koste gaan van tienduizend banen in Europa. Dat zei de voorzitter van de ondernemingsraad van Opel, Klaus Franz, dinsdag. Ook in Groot-Brittannië, België en Italië leiden de plannen tot onrust.

‘Fusie Opel en Fiat kost tienduizend banen

Volgens Franz leidt de fusie tot de sluiting van een motorenfabriek in het Duitse Kaiserslautern en van fabrieken van zowel Opel als Fiat in Groot-Brittannië en Italië. Dat zou Fiat-topman Sergio Marchionne hebben gezegd tijdens vergaderingen met vertegenwoordigers van Opel en de Duitse regering.

Het behoud van werkgelegenheid in Duitsland is een van de criteria van de Duitse regering om Opel eventueel financieel te ondersteunen. Andere criteria zijn de vestigingsplaats van het hoofdkwartier van het nieuw te vormen autobedrijf en de gevolgen van de fusie voor toeleveranciers van de auto-industrie. Dat bleek uit een lijst die vicekanselier Frank-Walter Steinmeier heeft opgesteld.

Fabriekssluitingen

Tony Woodley, hoofd van de grootste Britse vakbond voor de auto-industrie, vreest dat de Britse fabrieken van Vauxhall worden “weggegeven”. Vauxhall heeft in Groot-Brittannië vijfduizend medewerkers in dienst.

Ook in Antwerpen is grote onzekerheid over het voortbestaan van de enorme Opel-fabriek in deze plaats. De fabriek, waar zo’n 2500 mensen werken, moet mogelijk sluiten als het fusieplan met Fiat doorgaat. “Antwerpen past blijkbaar niet in het plaatje”, reageerde Luc Van Grisven van vakbond ACV tegen omroep VRT. “We gaan de komende dagen onderhandelen in eigen land om daarna een voorstel te doen aan de Europese directie. Ik heb niet de indruk dat de Duitse directie ons wil loslaten, maar we moeten er wel alles aan doen om ons weer op de kaart te zetten.”

De Vlaamse overheid had Opel-eigenaar GM eerder 200 à 300 miljoen euro staatsgaranties beloofd voor de Antwerpse fabriek. Vlaanderen wil ook de grond en gebouwen kopen en terugverhuren voor 160 à 200 miljoen euro. GM heeft nog niet gereageerd op deze voorstellen.

ACV-vakbondsman Van Grinsven erkent dat Opel momenteel overcapaciteit heeft. “Daar zijn we niet blind voor”, zei hij. “Maar we trachten om geen fabrieken te sluiten en gedwongen ontslagen te vermijden.”

De mogelijke deal leidt ook tot onrust in Italië, waar Fiat met 82.000 werknemers een van de grootste werkgevers is. Een fusie met Opel leidt volgens een afgevaardigde van de vakbond Fion-CGIL “onvermijdelijk” tot een herstructurering. “Wij willen garanties dat er geen fabrieken in Italië worden gesloten.”

Saab heeft nog niets gehoord

Volgens Saab-topman Jan-Ake Jonsson hoort Fiat vooralsnog niet tot de tien “serieus geïnteresseerden” die zich bij Saab hebben gemeld voor een mogelijke overname. Ook Saab zoekt een nieuwe partner, nadat eind februari uitstel van betaling was aangevraagd.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel