nieuws

Fascinerende vleugeldeur-Mercedes SLS van AMG

Home

Een van de bekendste en meest aansprekende klassieke auto’s blijft de vleugeldeur-Mercedes 300 SL coupé. Een soort modern en nog extremer alternatief was de McLaren Mercedes SLR. Maar dat is geen echte Mercedes-Benz, en daar gaat het merk wat aan doen. Vanaf volgend jaar gaat de tuningafdeling AMG auto’s bouwen. In het najaar wordt de Mercedes-AMG SLS onthuld. Met onder meer échte vleugeldeuren en vol high tech…

Fascinerende vleugeldeur-Mercedes SLS van AMG

Van de vooral ook in prijs extreme McLaren Mercedes wordt nu de laatste speciale ‘Stirling Moss’-serie gebouwd. De 75 stuks zijn al uitverkocht.

Ook daarin speelt AMG een rol. Hun 5.4 V8 compressormotor huist voorin alle McLaren Mercedessen. Met een aloude vijftrapsautomaat van Mercedes erachter. Alles wat daar omheen zit is geen Mercedes, maar een McLaren.

AMG’s eerste auto

Dat past toch niet helemaal lekker, een halve Mercedes. Vooraan scharnierende deuren die omhoog klappen, dat is het ook niet helemaal. Dat is meer Lamborghini dan Mercedes 300 SL.

En dan een turbomotor met automaat, terwijl AMG sindsdien een geheel eigen V8 zonder turbo ontwikkelde. De turbo V8 is nog een opgefokte variant van Mercedes’ eigen oude, niet meer gebruikte V8-generatie met drie kleppen per cilinder.

Kort en goed, Mercedes-Benz wilde toch een meer raszuivere vleugeldeurcoupé laten herleven. Deze opdracht werd neergelegd bij AMG, het meest geschikt om een auto in kleine serie te bouwen.

Een heel nieuwe ervaring, want AMG maakte nog nooit een hele auto. De tuningafdeling is overgenomen door Daimler, maar de race-afdeling die onder meer de complete DTM-racers bouwt is nog steeds van AMG mede-oprichter Werner Aufrecht.

Aangepaste V8 met 420 kW

We zullen maar niet aandringen hoeveel ontwikkelingswerk bij Mercedes zelf, en niet bij AMG gebeurde. Er wordt namelijk heel nieuw terrein betreden met een volledig aluminium constructie, vergelijkbaar met het Audi Space Frame.

Dat moest de SLS licht houden. De productierijpe versie moet 1620 kg gaan wegen, 75 kg minder dan de grotere McLaren Mercedes SLR. Maar die heeft een superlichte koolstofvezelcarrosserie.

Net als in de SLR ligt de motor achter de vooras, met dry sump-smering om hem laag te houden. Dat vereiste al verbouwing van de 6.2 V8 die in een heel roedel Mercedes AMG-versies geboden wordt. Er kwamen ook nieuwe, optimale in- en uitlaatkanalen op naar het voorbeeld van de nieuwste BMW M5- en M3-motoren.

Zo kon voor de SLS nog meer vermogen uit de V8 worden getrokken. In andere Mercedes-modellen zijn er nu vier vermogensversies, van 336 kW voor de C63 AMG tot 386 kW voor de S63 AMG, met 600 tot 630 Nm maximum koppel. Nu wordt dat in de SLS 420 kW en 650 Nm. Hiermee zal de SLS maar een haartje minder snel zijn dan de standaard McLaren SLR coupé.

Torque tube

Ook in de SLS komen we koolstofvezel tegen, al zit het verstopt. De motor is via een ‘torque tube’ verbonden met de transmissie bij de achteras. Die dikke buis maakt de aandrijflijn stijf en bevordert razendsnelle reactie op het gaspedaal. In deze buis loopt een dunne aandrijfas van koolstofvezel.

Achterop die aandrijfas komt een dubbele koppeling. Direct daarachter zit een sperdifferentieel, gevolgd door een zevenversnellingsbak.

Het geheel wordt afgemaakt met een race-onderstel. Dubbele aluminium driehoeksarmen rondom, achteraan met spoorstangen als derde arm, en koolstofcomposietschijfremmen. En zo lijkt het al veel meer dan de McLaren Mercedes op een moderne interpretatie van de legendarische 300 SL.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel