nieuws

AMT-Historie: Honda’s originele motorfietstechniek

Home

Bij het ingaan van de jaren zestig was Japanse autotechniek hier nog onbekend. Heel brutaal kwam Honda in 1959 naar Europa met de eerste motorfietsen. Inclusief racers die vrijwel meteen succesvol waren. Hiervan wilde AMT het fijne weten. Want die Honda’s bleken niet afgekeken van toonaangevende Europese merken. Het hele gamma was zelf bedacht!

AMT-Historie: Honda’s originele motorfietstechniek

Bedenk dat ‘Oosters’ rond 1960 nog vrijwel synoniem was met goedkope namaak. Europa telde nog tal van legendarische motorfietsmerken, dat in Japan ook gemotoriseerde voertuigen werden gebouwd was min of meer nieuws voor ons.

In 1959 kwamen de allereerste Honda’s naar ons land. Een correspondent van AMT analyseerde drie jaar later grondig het hele aanbod, dat nog weinig modellen omvatte. Maar wel interessante, eigenlijk zelfs zeer moderne techniek.

De Dream doorgelicht

Kort en goed stelde onze schrijver vast dat ‘nabootsen’ bij Honda niet werd toegepast. Ten bewijze werd tot in detail vooral het motorblokontwerp bekeken, met voorop de belangrijkste modelserie Dream.

Een kwartliter tweecilinder met bovenliggende nokkenas, in twee modellen met elk twee varianten, plus een iets vergrote 305 cc motorversie. Vol ongebruikelijke details, voor die tijd tenminste. Interessant om te zien wat toen gold als het neusje van de technische zalm.

Daarnaast kwam de 125 cc Benly aan bod, ook een tweecilinder viertaktje dat nota bene meer dan 10.000 t/min draaide bij vol vermogen.

Kampioensmachines

Een aantal details konden we ook geven van de 125 en 250 cc racemachines. Die laatste was al een viercilinder, en goed voor het wereldkampioenschap in zijn klasse. Je houdt het nu haast niet meer voor mogelijk, dat men zich destijds zelfs bij racers nog serieus afvroeg of het wel beter was een telescoopvoorvork te nemen, in plaats van schommelarmen.

Met de TT in Assen in het vooruitzicht konden we melden dat Honda ook in de 50 cc klasse met een viertakt zou gaan meedoen. Het verkoopgamma telde al 50 cc motorfietsen, al waren daar weinig kopers voor te vinden.

Zo figureert in het artikel de Honda Cub, die hier later als bromfiets te koop kwam. Ook een kampioen, want Oost-Azië ziet zwart van die Honda Cub modellen, in steeds verbeterde versie nog altijd in productie. Recent werd een mijlpaal bereikt met het zestigmiljoenste (!) exemplaar.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

AMT Historisch archief

Lees de artikelen uit 1962, en duik in de voor die tijd verrassend moderne Honda-motorfietstechniek.

AMT Linktip

Honda-historie

Honda motorfietsgeschiedenis

Reageer op dit artikel