nieuws

Volkswagen zet nieuwe techniek in voor Dakar-winst

Home

Op 1 januari gaat voor de tweede keer een Dakar rally van start die in de verste verte niet bij Dakar komt. Opnieuw zullen Argentinië en Chili plaats van handeling zijn. En opnieuw wil Volkswagen het autoklassement winnen. Daartoe worden nu vijf verbeterde Race Touaregs ingezet. Wat brengen ze aan techniek mee voor de Dakar 2010-strijd?

Volkswagen zet nieuwe techniek in voor Dakar-winst

De aanduiding Touareg zou je nogal misplaatst kunnen noemen. Het enige in de Race Touareg II dat afstamt van Volkswagens grote suv is de 2.5 TDI motor. Voor het overige gaat het om een prototype in de T1-klasse.

Het stalen buizenchassis, de maar 50 kg wegende koolstofvezelcarrosserie, en het onderstel zijn allemaal speciale woestijnrally-ontwerpen. De wielbasis van 282 cm is iets kleiner dan die van een echte Touareg, de wagenlengte is bijna 60 cm kleiner.

Betrouwbaarheid voorop

Het valt dan eigenlijk nog tegen dat de tweezits Race Touareg maar 430 kg lichter is dan een vijfdeurs en vijfpersoons productiemodel. We vergelijken dan met een Touareg 2.5 TDI uit 2005, toen de Race Touareg II zijn rallydebuut maakte.

Dit weerspiegelt dat degelijke betrouwbaarheid het belangrijkste is in rallies van rond 10.000 km door onbekend terrein. Hierop concentreert zich ook de ontwikkeling, reden waarom de basis van RT II al jaren behouden blijft. Daarnaast betekent het dat de onderdelenvoorziening in de servicetrucks bijna zo belangrijk is als het functioneren van de rallyauto.

Vandaar dat elk van de 5000 onderdelen in de RT II een barcode heeft. Zodat bij service na de proeven het juiste deel wordt gebruikt, de voorraad reservedelen goed beheerd kan worden, en van elk onderdeel bekend is hoe lang het al meegaat. Per dag komt er zo’n 250 MB aan gegevens uit de sensoren van een rallyauto, waaruit het serviceteam analyseert hoe goed alles werkt, en of er iets vervangen moet worden.

Eerste diesel-overwinning

Voor 2010 komen de RT II-auto’s aan de start met versterkte transmissie, versterkte interkoelers, en betere remkoeling zodat ook de remmen langer meegaan. Ook is de stroomvoorziening beter beveiligd tegen extreme condities. Verder is de Bosch-motorregeling aangepast op beter vermogensbehoud in de ijle lucht op hoogtes tot 4700 meter. Doorkruising van het Andesgebergte is iets nieuws, zoiets kende Le Dakar in Afrika niet.

Een extra ‘beveiliging’ is dat nu een auto meer wordt ingezet dan vorig jaar, toen namen vier Volkswagen-equipes deel. Wat dan eindelijk leidde tot de eerste winst voor VW, en de eerste winst voor een diesel in het personenautoklassement van Le Dakar.

Beperkende regels

Waarom de RT II een stuk korter is dan een echte Touareg blijkt bij de motor, hij is niet boven maar achter de vooras gezet. De 2.5 pompverstuiver-vijfcilinder krijgt een dubbele turbo aangemeten. Hij gooit er daarmee 206 kW en 600 Nm uit, vergeleken met 128 kW en 400 Nm voor een standaard exemplaar.

Dat de racediesel niet meer presteert heeft veel te maken met de regels, die een beperkte luchtinlaatdoorsnee voorschrijven. Ook bepalen de regels een minimum gewicht, waar de RT II dan ook op zit. Evenzo is de veerweg niet groter dan 25 cm omdat meer niet mag in deze klasse.

Of de voorbereidingen effectief zijn weten we pas op 17 januari, als de Dakar rally finisht. Vrijwel elke keer blijken onverwachte moeilijkheden op de route, wat de voorbereiding er niet makkelijker op maakt.

Zeker is wel dat Volkswagen het niet meer op hoeft te nemen tegen Mitsubishi, dat lang heerste in de personenautoklasse. De fabriekssteun is daar wegbezuinigd. Makkelijker, maar ook minder eervol voor Volkswagen om zijn eerste plaats te prolongeren.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel