nieuws

Saab toch niet naar Spyker

Home

Saab komt toch niet in handen van Spyker. De onderhandelingen liepen stuk op het boekenonderzoek liet General Motors vrijdag weten. “De complexiteit van de transactie in combinatie met de strikte deadline verhinderde ons de transactie op tijd af te ronden”, zei Spyker-topman Victor Muller vrijdag.

Saab toch niet naar Spyker

Volgens GM kan het noodzakelijke boekenonderzoek niet op tijd worden afgerond. De raad van commissarissen had het bestuur van GM tot eind dit jaar gegeven om de verkoop af te ronden, maar die deadline kan niet worden gehaald.

De Amerikaanse autofabrikant gaat daarom de activiteiten van Saab afbouwen. GM benadrukte dat er geen sprake is van faillissement of gedwongen liquidatie van Saab.

GM houdt de deur op een kier voor een doorstart van Saab zei een woordvoerder van GM tijdens een persconferentie vrijdagmiddag. “We beginnen met het ordentelijk neerleggen van Saab. Als er gedurende het proces een koper komt, zijn we bereid naar een voorstel te kijken”, aldus de zegsman.

GM kocht in 1990 de helft van de aandelen van de automobieldivisie van Saab. Tien jaar later namen de Amerikanen het bedrijf, dat ze achteraf gezien alleen maar geld heeft gekost, volledig over. GM-topman Bob Lutz omschreef Saab ooit als een bedrijf dat al jaren kunstmatig in leven werd gehouden door het moederconcern uit Detroit.

Saab leed in 2008 een verlies van 207 miljoen euro, terwijl de omzet 35 procent daalde. De verkopen dit jaar zijn 65 procent gekelderd, in tegenstelling tot concurrenten die juist weer herstel laten zien.

Twee decennia onder regie van GM, met het merk Opel als één van de dochters, kwam het imago van het merk Saab niet ten goede. Sommige fervente Saabrijders vonden dat modellen als de Saab 9-3 te veel leken op een Opel Vectra, bestemd voor de grote massa. Saab, bekend om zijn veiligheid en eigen karakter, moest het juist hebben van een meer selectief publiek.

Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) bestaat 60 jaar als autofabrikant. Opgericht door een groep ingenieurs in 1937, begon het als producent van vliegtuigen. Deze invloeden kwamen duidelijk terug in de revolutionaire gestroomlijnde eerste automodellen.

De Zweden vierden hun hoogtijdagen in de jaren tachtig, mede dankzij de succesvolle Saab 900, een model dat tegenwoordig bekend staat als een klassieker. Saab profiteerde destijds ook van zijn geroemde turbotechnologie, en een zwakke Zweedse kroon. Dat gaf een stevige impuls aan de export.

Het concern heeft in Zweden ongeveer 3400 mensen in dienst. De toeleveranciers zorgen voor nog eens 12.000 arbeidsplaatsen.

GM wilde Saab afgelopen zomer verkopen aan de Zweedse fabrikant van exclusieve sportauto’s Koenigsegg. Koeningsegg trok zich echter eind november terug uit de onderhandelingen, vanwege de moeizame onderhandelingen over onder meer een garantie door de Zweedse overheid.

Spyker was de enige nog overgebleven kandidaat om Saab over te nemen. Het Chinese Beijing Automotive Industry (BAIC) zei eerder deze week onderdelen van het automerk over te nemen.

Het aandeel Spyker, dat de afgelopen weken vanwege de mogelijke aankoop een flinke impuls had gekregen, noteerde vrijdagmiddag ruim 15 procent lager op 1,86 euro.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel