nieuws

Peugeot 3008 scoort met praktisch rijgenot

Home

Peugeot heeft de 308-modelserie uitgebreid met een grotere versie: de 3008. De ‘drie-nul-nul-acht’ is een kruising tussen een stationwagen en een mpv. Het recept van de cross-over is eenvoudig, want Peugeot bouwde de 3008 op de 308-bodemplaat met ongewijzigde wielbasis. Wat heeft Peugeot’s nieuweling in huis?

Peugeot 3008 scoort met praktisch rijgenot

De 3008 is een 437 cm lange, 164 cm hoge auto die ruimte, een hogere zit en praktische bruikbaarheid combineert met lekkere rijeigenschappen. Het is een stoere auto geworden, die beschikt over een horizontaal gedeelde, dubbele achterklep.

Het interieur is met veel smaak ingericht en beschikt over praktische opbergmogelijkheden. Opvallend zijn de speciale handgreep op de middenconsole en de bijzonder geslaagde tuimelschakelaars. Vier volwassenen kunnen er ruim in zitten.

Techniek tegen overhellen

De 3008 valt op door z’n uitstekende rijeigenschappen. Hij is comfortabel zonder deinerig te worden en laat zich met de vlezig aanvoelende besturing nauwkeurig plaatsen. Een snelle correctie met het stuur leidt nooit tot zenuwachtige reacties aan het achterwerk van de auto.

Dat is te danken aan Dynamic Rolling Control, waarmee een uitstekende koersstabiliteit wordt bereikt en overhellen van de carrosserie wordt tegengegaan. Hierbij staan de beide achterschokdempers via een module met elkaar in verbinding. Deze is boven de achtertraverse geplaatst, staat onder een druk van 20 bar en laat in snelle bochten of bij een uitwijkmanoeuvre, de vloeistof van de ene naar de andere demper stromen.

DRC wordt alleen in combinatie met de 1.6 THP en de 2.0 HDiF geleverd. Daarnaast biedt Peugeot op de 3008 nog ‘Grip Control’. Dit is een pakket bestaande uit M&S-banden en een geavanceerde anti-slipregeling.

Gunstig geprijsd

Duur is de goed uitgeruste 3008 zéker niet, de prijslijst begint namelijk bij € 23.800,- voor de SR met 88 kW 1.6 16V VTi motor met B-label en een vijfbak.

Andere motoren zijn de 110 kW 1.6 16V THP met zesbak en de diesels 1.6 16V HDiF en 2.0 16V HDiF met respectievelijk 80 en 110 kW. Beide zijn standaard voorzien van een zesbak. Alleen de 1.6 HDiF wordt ook nog in combinatie met 2Tronic-automaat geleverd.

Vanaf 2011 zal de ‘drie-nul-nul-acht’ als eerste auto van PSA, ook geleverd worden als HYbrid4.

Dick Schornagel (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel