nieuws

Nieuw GM = nieuwe producten?

Home

Nog sneller dan het nieuwe Chrysler is met ingang van deze week het nieuwe General Motors opgestaan uit de wrakstukken van de oude voorganger. Met de belofte dat het nieuwe bedrijf richt op ‘Customers, Cars and Culture’. Er komen superieure producten waarbij meer geluisterd zal worden naar wat de klanten willen. Volgt na afbraak nu weer opbouw?

Nieuw GM = nieuwe producten?

Het enthousiasme is groot, de lijst van goede voornemens lang. Het nieuwe GM is een veel slanker en sneller bedrijf dan het oude. De beruchte bureaucratie van ‘The General’ is verleden tijd. Er wordt eindelijk weer naar de klant geluisterd. Zeggen ze.

Binnenlandse zaken

Zowel bij Chrysler als GM ging en gaat het vooral om Amerikaanse aangelegenheden. Uitsluitend voor de Amerikaanse (en Canadese) vestigingen werd uitstel van betaling gevraagd, uit de gezondste stukken daarvan zijn nieuwe bedrijven gevormd. Want zowel Chrysler als GM verdienen hun geld vooral op de thuismarkt Noord-Amerika, en vielen vooral om doordat die markt onder de kredietcrisis instortte.

Bij de nieuwe bedrijven gaat het weer op de allereerste plaats over de Amerikaanse markt. Je ziet in de gloedvolle verklaring over het nieuwe GM de buitenlandse bedrijven (productie in 34 landen!) pas achteraan het verhaal als voetnoot voorkomen. “O ja, onze buitenlandse dochters gaan mee naar het nieuwe GM en draaien gewoon door.”

Voorlopig hebben GM en Chrysler het niet meer over de verovering van Europa. Eerst eens thuis met hoogwaardige, moderne auto’s een stuk markt terughalen dat de Japanse en Europese ‘imports’ tientallen jaren lang geleidelijk inpalmden.

Oude wijn in nieuwe zakken?

Het komt erop neer dat GM en Chrysler min of meer toegeven lange tijd op eigen gezag de verkeerde producten, van verkeerde kwaliteit, tegen verkeerde prijzen via een veel te omvangrijke organisatie te hebben verkocht. Maar gaan de afgetrainde opvolgers het nu echt anders doen?

Er is bij Chrysler een nieuwe directie aangetreden, met daarin twee Fiat topmannen. Naast Sergio Marchionne, chef van Fiat Auto Group, is dat ook Alfredo Altavista, chef van Fiat Powertrain. Chrysler krijgt toegang tot de motor- en andere technieken van Fiat, tot en met hun nieuwste vinding MultiAir variabele klepbediening.

Maar verder is er in anderhalve maand nog niet veel zichtbaar geworden. Het is niet gelukt de productielijn van de Viper sportwagen te verkopen, die blijft nu maar als Chrysler op het programma. Er kunnen Fiat en Alfa Romeo modellen bij de Amerikaanse dealers gezet worden, maar het zal een paar jaar duren om nieuwe Chryslers met Fiat techniek klaar te stomen.

Bij GM blijft Fritz Henderson aan het roer, en is zelfs de bejaarde Bob Lutz bereid gevonden toch nog niet met pensioen te gaan. De hoop is gevestigd op nieuwe modellen die toch al in voorbereiding waren. De Chevrolet Volt, Cadillac CTS coupé en Sport Wagon, Chevrolet Cruze moeten het gaan maken. Ook hier zal het een paar jaar duren om de klant te bedienen met modellen waar die om vraagt.

Andere aanpak

Tot zo lang blijft onbeantwoord of er echt verschil zal zijn tussen General Motors Company (nieuw) en General Motors Corporation (oud). Of tussen Chrysler LLC zoals het was, en zoals het nu is. Ook de vraag hoe Ford, zonder zichzelf opnieuw uit te vinden, met al deze vernieuwingsdrang weet te concurreren.

Zoals het nu staat is Chrysler merendeels eigendom van het gezondheidsfonds voor gepensioneerde werkers, en GM grotendeels staatsbedrijf. Wat niet verandert is dat werkers bij fabrieken van Amerikaanse merken per definitie lid moeten zijn van de bond United Auto Workers.

Zo niet de arbeiders bij Amerikaanse fabrieken van buitenlandse merken, die minder betaald krijgen. Belangrijk zal dus ook zijn of de UAW iets geleerd heeft van de zware crisis. De gezondheidsfondsen voor gepensioneerden (VEBA) hebben er enorm geld aan verloren, nadat ze eerst als een molensteen om de nek van de autofabrikanten hingen.

Eerst snijden…

Al volgend jaar zou volgens chef Henderson begonnen worden het nieuwe GM te privatiseren uit staatseigendom. Uiterlijk 2015 moeten staatskredieten zijn afbetaald, Henderson denkt dat het een stuk eerder zal lukken. Nieuw GM heeft 11 miljard dollar schuld in de boeken staan, dik 30 miljard bleef achter in oud GM.

De VS heeft 60,8 % van de nieuwe GM aandelen, het UAW gepensioneerdenfonds 17,5 %, Canada 11,7 %. Over blijft 10 % voor het oude GM, de achtergebleven schuldeisers mogen vechten om de verdeling daarvan.

Er moeten bij GM tot eind 2010 nog 2400 dealers uit. Een van de schaarse vernieuwingen die al zijn aangekondigd is dat in Californië een proef zal beginnen met online autoverkoop via eBay. “Autokopen moet makkelijker worden, we komen naar de klant toe”.

Dit jaar moet een totale personeelsreductie van 27.000 personen bereikt worden. Waarbij ook 35 % van het management wordt weggestreept, voor kortere lijnen en snellere besluiten.

…dan bouwen

Eind volgend jaar zal GM 13 fabrieken minder in bedrijf hebben dan begin dit jaar. De resterende fabrieken zouden in 2011 op volle capaciteit draaien. Welja, het onmogelijke doen wij direct, wonderen duren iets langer.

Eerst nog even Saturn verkopen aan Roger Penske, Saab aan Koenigsegg, Opel aan Magna en Hummer aan het Chinese Tengzhong. Voor alles liggen er intentieverklaringen, maar geen contracten met voorwaarden en verkoopprijs.

GM heeft enkele onderdelen moeten terugkopen van de afgesplitste onderdelenpoot Delphi, zodat die eindelijk uit de Chapter 11 betalingsbescherming kan komen. Ondertussen heeft Visteon, afgesplitste onderdelenpoot van Ford, betalingsbescherming aangevraagd.

De eerste steen is gelegd, voor een nieuwe Amerikaanse auto-industrie. Maar het bouwen gaat nog wel even duren.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECNIEK)

Reageer op dit artikel