nieuws

McLaren maakt indruk met MP4-12C supersportwagen

Home

Een zestiencilinder Bugatti Veyron is nog iets sneller, maar verder heeft de McLaren F1 van 1993 niemand voorbij laten gaan, zeker niet tijdens zijn vijfjarige productieperiode. Formule 1-specialist McLaren, wilde met dit eerste ‘productiemodel’ meteen voor de absolute top gaan. De MP4-12C, die McLaren in 2011 gaat uitbrengen, is even spectaculair, maar gelukkig een stuk vriendelijker geprijsd.

McLaren maakt indruk met MP4-12C supersportwagen

Ondanks de bescheiden prijsindicatie van 150.000 Britse pond, vergelijkbaar met een Porsche Turbo of een Ferrari, moet de MP4-12C een nieuwe invulling geven aan het begrip ‘supersportwagen’.

Evenals in de F1 wordt gebruik gemaakt van koolstofvezel, het materiaal waarmee McLaren vanaf 1981 pionierde in de Grand Prix-racerij. Was de driezits F1 helemaal uit koolstofvezelcomposiet opgetrokken, bij de MP4-12C gaat het alleen om de chassiskuip. Vandaar de veel lagere prijs (ruwweg een kwart van de F1), ook omdat het maken van koolstofvezel delen nu al een stuk goedkoper is dan vijftien jaar geleden.

Het eerste jaar denkt McLaren duizend auto’s te maken. Van de F1 zijn daarentegen in vijf jaar slechts 78 straatauto’s gebouwd.

Eigen V8-motor

Toch is de nieuwe McLaren in één opzicht nog puurder dan de F1 destijds. Hij is namelijk helemaal zelf ontwikkeld, inclusief de V8 motor. Voor de F1 deed men een beroep op BMW, die zorgde voor de 6.1 V12 met 461 kW. Nu gaat een 3.8 twinturbo V8 zorgen voor vrijwel evenveel vermogen, dat via een ook zelf ontwikkelde dubbelkoppelingbak met zeven versnellingen bij de achterwielen komt.

De MP4-12C moet erg licht zijn en daardoor extreem goed presteren.

Superieure wegligging

Wat is er verder bijzonder aan de MP4-12C? Het uiterlijk is volgens de fabrikant eerst en vooral ontworpen op aerodynamische kwaliteit, lage luchtweerstand en vooral goede neerwaartse druk. Er zit zelfs een spoiler in die als luchtrem kan dienen, zodat bij remmen de wieldrukbalans minder naar voren schuift. Daarbij zal ook het actieve onderstel helpen. Het bevat de gebruikelijke dubbele draagarmen en schroefveren, maar ook onderling gekoppelde regelbare schokdempers. De verstelbare dempers doen tevens dienst als stabilisatoren. Uiteraard wordt alles aangestuurd door alweer zelf ontwikkelde race-elektronica, maar de auto krijgt ook normale comfortvoorzieningen zoals airco.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Video: Ron Dennis heeft zich al enige tijd teruggetrokken als actieve teambaas bij het McLaren-raceteam om zich te richten op de uitbouw van McLaren Automotive. Op termijn zouden er drie of vier McLaren-productiemodellen moeten komen. Dennis geeft in de video wat meer achtergronden bij de nieuwe MP4-12C.

Kijkje in de keuken, de MP4-12C voor een F1-chassis in het akelig smetteloze McLaren technisch centrum in het Britse Woking.

Reageer op dit artikel